عوارض بوتاکس پیشانی

عوارض بوتاکس پیشانی

چین و چروک صورت یک فرایند اجتناب ناپذیر در زندگی است که بدلیل افزایش سن روی پوست ظاهر می شود. یکی از روش های کنترل و از بین بردن آن استفاده از بوتاکس است. بوتاکس (Botox) یک نام تجاری برای تزریق بوتولینوم توکسین نوع A است که به عنوان یک محصول زیبایی استفاده می‌شود. این ماده به صورت تزریقی به عضلات انسان تزریق می‌شود و باعث مسدود شدن اعصاب عضلات می‌شود، که در نتیجه باعث کاهش چین و چروک می‌شود. در این مقاله به بررسی عوارض بوتاکس پیشانی می پردازیم تا انتها با ما باشید.

بوتاکس پیشانی چیست؟

استفاده از بوتاکس در منطقه پیشانی برای کاهش چین و چروک اطراف چشم‌ها (خطوط افقی در پیشانی)، خطوط پنجه کلاغی، خط اخم (خط افقی یا عمودی بالای پیشانی)،  به عنوان یک روش غیرجراحی جهت جوانسازی پوست رایج است. این تزریقات می‌توانند به مدت معینی از چروک‌ها و خطوط صورتی جلوگیری کنند. اما مهم است که این روش توسط یک پزشک متخصص و با تجربه اجرا شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی و یا نتایج ناخواسته به هنگام استفاده از بوتاکس رخ دهد. همچنین باید توجه داشت که این روش تنها یک راهکار موقت برای کاهش چین و چروک‌های پوست است و نیاز به تجدید نظر و تزریق دوره‌ای دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی همه چیز درباره ی بوتاکس را مطالعه کنید.

بوتاکس پیشانی چگونه انجام می شود؟

در صورت ما دو نوع خط بر اثر عوامل مختلفی چون:

  1. افزایش سن
  2. وراثت
  3. تابش مستقیم نور خورشید
  4. خشکی بیش از حد پوست
  5. رژیم غذایی ناسالم
  6. مصرف داروها
  7. و عوامل محیطی ایجاد می شود.

این خطوط شامل خطوط استاتیک و دینامیک هستند. خطوط دینامیک خطوطی هستند که تنها در زمان فعالیت عضلات مثلا اخم کردن در ناحیه ی پیشانی پدیدار می شوند. خطوط استاتیک خطوط دینامیکی هستند که در پوست تثبیت شده اند و به طور طبیعی و بدون فعالیت عضله نیز در صورت قابل رویت هستند مثلا خطوط پنجه کلاغی، بوتاکس یک روش غیر تهاجمی برای از بین بردن هر دوی این چروک هاست که به جوانسازی پوست شما کمک میکند. اما لازم است قبل از انجام هر فرایند درمانی از تمام جوانب آن مطلع شوید. در زیر به بررسی عوارض بوتاکس پیشانی می پردازیم.

عوارض بوتاکس پیشانی

بوتاکس به طور معمول یک روش درمانی کم تهاجمی و بی خطر است که اگر توسط پزشک متخصص و با مواد مرغوب انجام شود، برای شما خطر خاصی را ایجاد نخواهد کرد. بنابراین لازم است تزریق بوتاکس را حتما در کلینیک های معتبر و زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید تا عوارض بوتاکس پیشانی برای شما ظاهر نشود.

درصورتیکه بعد از تزریق بوتاکس دچار سردرد و کبودی جزیی در این ناحیه شدید و بعد از چند ساعت برطرف شد، جای نگرانی وجود ندارد زیرا این عوارض موقتی هستند، اما اگر عوارض بوتاکس پیشانی بعد از چند ساعت تشدید و حالت تهوع نیز به آن اضافه شد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس برای پیشگیری از بروز عوارض بوتاکس پیشانی ضرورت دارد. برخی از عوارض چون افتادگی پلک ناشی از عدم مراقبت درست بعد از تزریق بوتاکس است. بنابراین لازم است مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را جدی بگیرید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس برای جلوگیری از بروز عوارض

1- از پایین انداختن سر بین 24 تا 48 ساعت بعد از تزریق بوتاکس اجتناب کنید. تا زمانیکه بوتاکس جذب عضله های مورد نظر نشده است، باید از پایین انداختن سر بپرهیزید چون مواد بوتاکس ممکن است در ناحیه ی پیشانی شما حرکت کنند و باعث ایجاد فلجی در عضلات ناخواسته ی دیگری غیر از ناحیه ی پیشانی شوند.

2- فعالیت های شدید ورزشی خود را به تعویق بیندازید. تا مایع بوتاکس در ناحیه ی مورد نظر جابه جا نشود.

3- از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید دوری کنید. نور خورشید باعث گرم شدن ناحیه ی پیشانی ایجاد گرگرفتی، افزایش گردش خون و کاهش اثر بوتاکس می شود.

4- بعد از ترزیق بوتاکس پیشانی خود را ماساژ ندهید. ماساژ پیشانی ممکن است سبب غیر یکنواخت شدن پیشانی و بروز عوارض بوتاکس پیشانی شود.

5- از مصرف الکل اجتناب کنید. زیرا الکل سبب رقیق شدن خون و افزایش کبودی و تورم در ناحیه ی تزریق می شود.

6- به مدت یک تا سه روز بعد از تزریق بوتاکس به پشت بخوابید و روی صورت و پهلوها نخوابید تا بوتاکس شما حرکت نکند و عوارض تزریق بوتاکس پیشانی برای شما ظاهر نشود.

عوارض نادر تزریق بوتاکس پیشانی

در برخی از موارد که بوتاکس با دز مشخص و توسط پزشک متخصص تزریق نشود ممکن است به سایر نواحی بدن منتقل شود و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. در صورتیکه با مشکلات چون ضعف عضلانی، لکنت زبان، مشکل در بلع، تغییرات بینانی، مشکل در تنفس و .. مواجه شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بوتاکس پیشانی چیست؟

سوالات متداول

آیا تزریق بوتاکس در زنان و مردان متفاوت است؟

توجه به این نکته ضروری است که پوست مردان نسبت به خانم ها از ضخامت بیشتری برخوردار است، همچنین مردان نسبت به زنان مدت طولانی در معرض عوامل آسیب زای محیط چون آفتاب قرار گرفته اند و چون دارای متابولیسم شدیدتر و فعالیت بدنی بالاتری هستند. بنابراین مقدار، نوع، دز و تعداد دفعات تزریق بوتاکس در آقایان نسبت به خانم ها متفاوت خواهد بود.

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

از آنجا که بوتاکس توسط سرنگ های کوچک و به مقدار جزئی در ناحیه ی پیشانی و خطوط پنجه کلاغی تزریق می شود تزریق آن دردناک و اذیت کننده نخواهد بود. اگر نگران درد ناشی از تزریق هستید می توانید قبل از انجام تزریق ناحیه ی مورد نظر را با پمادهای چون زایلاپی بی حس کنید.

چند روز بعد از تزریق بوتاکس می توانیم صورت خود را بشوریم؟

بهتر است حداقل چهار تا شش ساعت بعد از تزریق بوتاکس صورت خود را نشورید و تا 48 ساعت از گرفتن دوش و حمام کردن خودداری کنید.

نظرات غیرفعال شده است.