دمنوش سرماخوردگی و آبریزش بینی

دمنوش سرماخوردگی و آبریزش بینی

سرماخوردگی به عنوان یک عفونت ویروسی شناخته می‌شود که معمولاً در یک تا دو هفته پس از ظهور نخستین علائم، بهبود می‌یابد. در این حالت، شما ممکن است با علائمی همچون گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سردرد، گلودرد، سرفه، عطسه و درد عضلانی مواجه شوید. با کمک دمنوش گیاهی می توانید سرماخوردگی و بسیاری از علائم خود را بهبود ببخشید در این مقاله قصد داریم دمنوش سرماخوردگی و آبریزش بینی را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید.

دمنوش سرماخوردگی و آبریزش بینی چیست؟

درمان سرماخوردگی عمدتاً به شیوه‌های خودمراقبتی و استراحت وابسته است. مصرف مقدار زیادی مایع، استفاده از دمنوش‌های گرم، استفاده از داروهای ضدسرماخوردگی و رعایت بهداشت شخصی از جمله راه‌هایی هستند، که به بهبود زودهنگام سرماخوردگی و علائم آن کمک می کند. در زیر به معرفی بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی می پردازیم.

دمنوش چهارگل

این دمنوش که منحصر به سرماخوردگی و از بین بردن علائم آن است از چهار گیاه گل پنیرک، ختمی، گل محمدی و پونه کوهی تشکیل می شود که تاثیر فراوانی در بهبود سرماخوردگی و علائم ناشی از آن دارد.

خواص دمنوش چهارگل

ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده: گل ختمی و آویشن معمولاً دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده هستند، که در مقابل التهابات و عفونت‌ها مؤثر هستند. آرام‌بخش و ضد اضطراب: گل محمدی به‌عنوان یک گیاه آرام‌بخش و ضد اضطراب شناخته می‌شود، که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند با کاهش التهابات بدنی علائم بیماری تسکین پیدا می کند.

تسکین دهنده و ضد سرفه: گل ختمی و پونه ممکن است دارای خواص تسکین‌دهنده برای گلو و ضد سرفه باشند.

تسکین‌دهنده برای مجاری تنفسی: آویشن و گل ختمی به دلیل خواص تسکین‌دهنده‌ای که دارند، به بهبود مجاری تنفسی و کاهش مشکلات تنفسی کمک میکنند.

روش تهیه دمنوش چهارگل برای سرماخوردگی

یک قاشق چایخوری گل ختمی

یک قاشق چایخوری گل محمدی

یک قاشق چایخوری پونه

یک قاشق چایخوری آویشن

سه لیوان آب

طرز تهیه: آب را به جوش بیاورید. هر یک از گیاهان خشک (گل ختمی، گل محمدی، پونه، آویشن) را به میزان یک قاشق چایخوری اندازه‌گیری کنید. گیاهان خشک را به آب جوش اضافه کنید. به دمنوش به مدت 10 تا 15 دقیقه زمان بدهید تا عطر و خواص گیاهان به آب منتقل شوند. دمنوش را از روی حرارت بردارید و  آن را صاف کنید. می‌توانید به دمنوش عسل یا لیمو ترش اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد و سپس آن را میل کنید.

بیشتر بدانید: سریعترین روش رفع افتادگی صورت

دمنوش چهارگل

دمنوش گل پنیرک و ختمی

پنیرک و گل ختمی هر دو از گیاهان دارویی معتبر هستند که به‌طور گسترده در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی به‌کار می‌روند. دمنوش حاصل از ترکیب این دو گیاه، به‌طور خاص می‌تواند در مواقعی که مشکلات تنفسی و التهاب مجاری هوایی وجود دارد، مفید باشد. همچنین پنیرک به طور خاص در از بین بردن علائم آلرژی چون آبریزش بینی اثربخشی بالایی دارد. برای تهیه ی این دمنوش پرفایده می توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

خواص دمنوش گل پنیرک و ختمی

گل ختمی و پنیرک هر دو دارای ترکیباتی مانند فنول‌ها و تانن‌ها هستند که به عنوان ضدباکتریایی و ضدالتهابی عمل میکنند و در مقابل عفونت‌های تنفسی مفید هستند. مصرف دمنوش گل ختمی به تسکین و آرامش مجاری تنفسی کمک کرده و از طریق کاهش التهاب و ترشحات مخاط به بهبود علائم سرماخوردگی کمک میکند.

خواص آرامبخش این دمنوش به کاهش درد و تحریکات حلق مرتبط با سرماخوردگی کمک میکند. همچنین خواص ضدباکتریایی ترکیب پنیرک و گل ختمی  به تسکین سرفه و آبریزش بینی کمک می کند

روش استفاده از دمنوش گل پنیرک و ختمی

پنیرک: 1 قاشق چایخوری

گل ختمی: 1 قاشق چایخوری

آب: 2 پیمانه

طرز تهیه: مقدار معینی از پنیرک و گل ختمی را اندازه‌گیری کنید. آب را به جوش بیاورید. پنیرک و گل ختمی را به آب اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش 10 تا 15 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. سپس آن را  از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. دمنوش را صاف کرده و میل کنید.  می‌توانید به این دمنوش عسل اضافه کنید تا طعم آن بهبود یابد و از خواص ضدباکتریایی عسل نیز بهره‌مند شوید.

بیشتر بدانید: چگونه بدون جراحی بینی زیبا داشته باشیم؟

دمنوش عسل و آویشن

دمنوش آویشن و عسل

آویشن یک گیاه دارویی با خواص درمانی متنوع و ضد باکتریایی است که می توان از دمنوش آن به عنوان یک راهکار طبیعی برای کنترل بیماری سرماخوردگی و درمان آن استفاده کرد. خواص آویشن در درمان سرماخوردگی، عفونت‌های گلو و سرفه نه تنها در بین عموم مردم بلکه در میان پزشکان طب سنتی نیز مورد توجه است. آویشن نه تنها در مقابل عفونت‌های تنفسی کارآمد است، بلکه به عنوان یک خلط‌آور طبیعی نیز عمل می‌کند که به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قدرتمند شناخته می‌شود و میتواند در رفع سرفه و عفونت ریه بسیار موثر باشد.

خواص دمنوش آویشن و عسل

آویشن دارای ترکیبات آنتی‌باکتریال و ضدویروسی مانند تیمول و کارواکرول است که می‌توانند در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌های مسبب عفونت تاثیر گذار باشند.آویشن معروف به خاصیت ضد التهابی خود است که می‌تواند به کاهش التهابات مرتبط با سرماخوردگی کمک کند. یکی از مواردی که در بهبود سرماخوردگی موثر است استراحت بدنی است خواص آرامبخشی آویشن و عسل سبب کمک به استراحت و آرامش بدنی و بهبود علائمی چون آبریزش و سرفه می شود.

روش استفاده از دمنوش آویشن و عسل

یک قاشق چایخوری از آویشن خشک را با یک لیوان آب جوشانده و حدود 10 دقیقه خنک کنید. به این محلول، یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و میل کنید. می‌توانید این دمنوش را چند بار در روز تا زمان بهبود علائم مصرف کنید.

نظرات غیرفعال شده است.