درمان خانگی یبوست بزرگسالان

درمان خانگی یبوست بزرگسالان

حدود 20 درصد از مردم به یبوست مبتلا هستند. افراد ممکن است به دلیل غذاهایی که می‌خورند یا اجتناب می‌کنند، انتخاب‌های سبک زندگی، داروهایی که مصرف می‌کنند یا شرایط پزشکی که دارند دچار یبوست شوند. برای بسیاری، علت یبوست مزمن آنها ناشناخته است. این به عنوان یبوست ایدیوپاتیک مزمن شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم برای بهبود شرایط زندگی شما  8 درمان خانگی یبوست بزرگسالان را بیان کنیم که با عمل به آن ها تا حد زیادی می توانید وضعیت سلامتی خود را ارتقا دهید.

یبوست چیست؟

برای اینکه بدانید آیا شما هم مبتلا به یبوست هستید یا خیر باید بدانید که یبوست با علائم زیر مشخص می شود

  •  کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته
  • مدفوع سفت
  • مدفوع خشک یا توده ای
  • مشکل یا درد هنگام دفع مدفوع
  • احساس اینکه تمام مدفوع دفع نشده است

از جمله مهمترین علائم افراد مبتلا به یبوست است. یبوست می تواند تأثیر منفی جدی بر کیفیت زندگی و همچنین سلامت جسمی و روانی داشته باشد. راه های طبیعی زیادی برای کمک به رفع یبوست وجود دارد. راهکارهایی خانگی درمان یبوست در بزرگسالان که در این مقاله ارائه می شود کاملا علمی میباشند.

1. آب بیشتری بنوشید

کم آبی بدن به طور منظم می تواند فرد را دچار یبوست کند. برای جلوگیری از این امر، نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن مهم است. وقتی فردی یبوست دارد، ممکن است با نوشیدن مقداری آب گازدار  تسکین یابد. آب گازدار در افراد می تواند چرخه ی ماندگاری آب در بدن را طولانی تر کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که آب گازدار موثرتر از آب لوله کشی در رفع یبوست است. این شامل افراد مبتلا به سوء هاضمه  و افراد مبتلا به یبوست مزمن ایدیوپاتیک می شود. اما توجه کنید که نوشیدن نوشابه‌های گازدار مانند نوشابه‌های شیرین ایده خوبی نیست، زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند اثرات مضری برای سلامتی داشته باشند و ممکن است یبوست را بدتر کنند.

در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوشیدنی های گازدار  سبب تشدید علائم آنها را بدتر می شود، بنابراین اگر یبوست شما ناشی از بیماری سندرم روده تحریک پذیر است، توصیه میشود از آب گازدار برای درمان یبوست خود استفاده نکنید.

2.فیبر بیشتری بخورید

به ویژه فیبرهای محلول و غیرقابل تخمیر برای درمان یبوست، پزشکان اغلب به افراد می گویند که مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دهند. این به این دلیل است که افزایش مصرف فیبر، حجم و قوام حرکات روده را افزایش می دهد و دفع آنها را آسان تر می کند. همچنین به آنها کمک می کند تا با سرعت بیشتری از سیستم گوارش عبور کنند. در واقع، یک بررسی در سال 2016 نشان داد که 77 درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن از مکمل فیبر سود می برند. با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف فیبر در واقع می تواند مشکل را بدتر کند. برخی دیگر گزارش می دهند که فیبر رژیمی دفعات مدفوع را بهبود می بخشد اما ممکن است به سایر علائم یبوست مانند قوام مدفوع، درد، نفخ و گاز کمکی نکند.

پیشنهاد مطالعه: عوارض بوتاکس پیشانی

درمان یبوست با مصرف فیبر

این به این دلیل است که انواع فیبرهای غذایی اثرات متفاوتی بر هضم دارند. فیبرهای غذایی بسیار متفاوتی وجود دارد، اما به طور کلی به دو دسته فیبرهای نامحلول و فیبرهای محلول تقسیم می شوند.

فیبرهای نامحلول – موجود در سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل – به مدفوع حجیم می‌شوند و ممکن است به دفع سریع‌تر و آسان‌تر مدفوع از سیستم گوارش کمک کنند.

فیبرهای محلول – موجود در سبوس جو، جو، آجیل، دانه‌ها، لوبیا، عدس و نخود و همچنین برخی میوه‌ها و سبزیجات – آب را جذب می‌کنند و خمیری ژل مانند تشکیل می‌دهند که مدفوع را نرم می‌کند و قوام آن را بهبود می‌بخشد.

توجه به این نکته ضروری است که فیبر نامحلول می تواند مشکل را در برخی از افراد مبتلا به مشکل عملکردی روده، مانند IBS یا یبوست مزمن ایدیوپاتیک بدتر کند. برخی از فیبرهای محلول قابل تخمیر نیز ممکن است در درمان یبوست بی اثر باشند، زیرا توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و ظرفیت نگهداری آب خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از یبوست، افراد باید ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول را مصرف کنند. کل مصرف فیبر توصیه شده در روز 25 گرم (گرم) برای زنان و 38 گرم برای مردان است.

3- بیشتر ورزش کنید

مطالعات مختلف تحقیقاتی گزارش کرده اند که ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند (23، 24 منبع معتبر، 25 منبع معتبر، 26 منبع معتبر). مطالعات سبک زندگی کم تحرک را با افزایش خطر یبوست مرتبط دانسته اند. به همین دلیل، برخی از کارشناسان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند برای حرکت دادن مدفوع، ورزش را افزایش دهید .

در افراد مبتلا به IBS، ورزش متوسط (پیاده روی سریع) می تواند علائم گوارشی و نمرات کیفیت زندگی را بهبود بخشد. با این حال، ورزش شدید (دویدن دویدن) می تواند علائم را برای برخی بدتر کند.

سعی کنید ورزش های ملایمی انجام دهید – مانند

  • پیاده روی منظم
  • شنا
  • دوچرخه سواری یا دویدن –

تا ببینید که آیا کمک می کند یا خیر.

 4. قهوه بنوشید

به خصوص قهوه کافئین دار نوشیدن قهوه ممکن است به رفع یبوست کمک کند. برای برخی از افراد، مصرف قهوه می تواند میل به دستشویی را افزایش دهد. این به این دلیل است که قهوه ماهیچه های دستگاه گوارش را تحریک می کند. در واقع، یک مطالعه در سال 1998 نشان داد که قهوه کافئین دار می تواند روده را به همان روشی که یک وعده غذایی می تواند تحریک کند، تحریک کند.

این اثر 60 درصد قوی تر از نوشیدن آب و 23 درصد قوی تر از نوشیدن قهوه بدون کافئین بود. قهوه همچنین ممکن است حاوی مقادیر کمی از فیبرهای محلول باشد که با بهبود تعادل باکتری های روده از یبوست جلوگیری می کند.

در مورد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کافئین می تواند علائم گوارشی را بدتر کند. افراد مبتلا به IBS می توانند سعی کنند کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا ببینند آیا کمک می کند یا خیر.

 5. سنا، ملین گیاهی را مصرف کنید

سنا یک ملین گیاهی ایمن و مؤثر است که به درمان یبوست کمک می کند. این دارو به دو صورت خوراکی و مقعدی قابل کاربرد است. سنا حاوی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزید است که اعصاب روده را تحریک می کند و به تسریع حرکات روده کمک می کند.

پزشکان سنا را برای مدت کوتاهی برای بزرگسالان بی خطر می دانند، اما اگر علائم پس از چند روز از بین نرفت، افراد باید با پزشک مشورت کنند. پزشکان معمولا سنا را برای زنان باردار، شیردهی یا افرادی که شرایط سلامتی خاصی مانند بیماری التهابی روده دارند، توصیه نمی کنند.

پیشنهاد مطالعه: دمنوش سرماخوردگی و آبریزش بینی

درمان یبوست با مصرف سنا

6. غذاهای پروبیوتیک بخورید یا مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها ممکن است به جلوگیری از یبوست مزمن کمک کنند. پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند. آنها شامل بیفیدوباکتری ها و لاکتوباسیلوس ها هستند. افراد می توانند با خوردن غذاهای پروبیوتیک سطح باکتری های روده را افزایش دهند.

برخی از افرادی که یبوست مزمن دارند، عدم تعادل باکتری در روده خود دارند. مصرف بیشتر غذاهای پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کند.

مصرف پروبیوتیک ها به مدت 2 هفته می تواند به درمان یبوست، افزایش دفعات مدفوع و قوام مدفوع کمک کند. آنها همچنین می توانند با تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه به درمان یبوست کمک کنند. اینها ممکن است حرکات روده را بهبود بخشد و دفع مدفوع را آسانتر کند. همچنین می توانید مصرف یک مکمل پروبیوتیک را امتحان کنید.

7. آلو بخورید

آلو یک ملین طبیعی است. مردم اغلب از آلو و آب آلو به عنوان داروی طبیعی برای یبوست استفاده می کنند – و دلیل خوبی هم دارد. آلو ممکن است در دسترس ترین راه حل طبیعی موجود باشد. آلو خشک علاوه بر فیبر حاوی سوربیتول است. این یک الکل قندی است که اثر ملین دارد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که آلو خشک ممکن است موثرتر از الیافی مانند پسیلیوم باشد. دوز موثر ممکن است حدود 50 گرم، یا هفت آلو متوسط، دو بار در روز باشد. با این حال، افراد مبتلا به IBS ممکن است بخواهند از آلو خشک پرهیز کنند، زیرا الکل های قندی غذاهایی برای بیماری سندرم روده ی تحریک پذیر مناسب نیست.

8- داروهای ملین های بدون نسخه یا نسخه ای

فرد می تواند در مورد انتخاب ملین مناسب با پزشک یا داروساز صحبت کند. انواع مختلف ملین روش های عمل متفاوتی دارند، اما همه برای یبوست موثر هستند.

پزشک ممکن است یکی از انواع زیر را توصیه کند:

عوامل حجیم کننده: اینها ملین های فیبردار هستند که محتوای آب مدفوع را افزایش می دهند.

نرم کننده های مدفوع: حاوی روغن هایی هستند که مدفوع را نرم کرده و عبور آنها از روده را تسهیل می کند.

ملین های محرک: اینها اعصاب روده را برای افزایش حرکات روده تحریک می کنند.

ملین های اسمزی: اینها با کشیدن آب از بافت های اطراف به داخل دستگاه گوارش، مدفوع را نرم می کنند.

با این حال، نباید بیشتر این ملین ها را به طور منظم و بدون مشورت با پزشک مصرف کنید.

درمان یبوست با مصرف دارو

نظرات غیرفعال شده است.