روش های حفظ سلامت پوست

حفظ سلامت پوست

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای حفظ سلامت پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟ احتمالا دانستن این نکته برای شما جالب باشد که پوست بزرگترین عضو بدن شماست.

این عضو پر اهمیت نقش ها و اهداف مختلفی را ایفا می کند که مهمترین آنها محافظت از بدن شما در برابر خطرات خارجی مانند باکتری ها، مواد شیمیایی، اشیاء خارجی، خاک، دما یا اشعه UV خورشید است.

بنابراین لزوم حفظ سلامت پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به ارائه راهکارهای موثر برای حفظ سلامت پوست می پردازیم تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت حفظ سلامت پوست چیست؟

پوست شما نقش کلیدی در تنظیم مایعات و دمای بدن شما دارد. این عامل منجر به جلوگیری از دست دادن مایعات اضافی می شود.

همچنین آب و نمک اضافی را از بدن دفع می کند. علاوه بر این، پوست اولین دفاع شما در برابر بیماری و عفونت است و حتی از اندام های داخلی شما در برابر آسیب محافظت می کند.

بنابراین پوست شما نیاز به مراقبت و توجه دارد تا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان سالم است و می تواند به وظایف دفاعی و محافظتی خود عمل کند.

علاوه بر این پوست در زیبایی و شادابی شما اهمیت دارد. وقتی به حفظ سلامت پوست خود اهمیت می دهید، از بروز چین و چروک پوستی جلوگیری می کنید و روند پیری خود را به تاخیر می اندازید.

با داشتن پوستی شاداب و جوان اعتماد به نفس بیشتری در فعالیت روزانه و امور زندگی خواهید داشت. برای حفظ سلامت پوست ضروری است، پوست خود و روش های مراقبت از آن را بشناسید.

ساختار پوست

اپیدرم بیرونی ترین لایه ی پوست است و به ضخامت یک تکه کاغذ است. این لایه است که رنگ پوست ما را ایجاد می کند و به عنوان اولین خط دفاعی در برابر تهدیدات خارجی عمل می کند.

لایه میانی پوست درم است که شامل بافت همبند، رگ های خونی، اعصاب، فولیکول های مو، غدد چربی (روغنی) و غدد عرق است. همه اینها نقش مهمی در تنظیم دمای پوست و بدن شما دارند.

ضخامت درم بستگی به جایی دارد که پوست روی بدن شما قرار دارد (پلک های شما نازک و ظریف هستند، در حالی که درم پوست شما می تواند تا نیم اینچ ضخامت داشته باشد!)

پیشنهاد مطالعه:میزان ماندگاری لیفت بینی با نخ 

نقش کلاژن و الاستین در حفظ سلامت پوست

احتمالاً نام کلاژن و الاستین را شنیده‌اید، زیرا آنها مواد اصلی بسیاری از درمان‌های زیبایی پوست و صورت هستند.

هر دوی اینها پروتئین‌هایی هستند که در درم یافت می‌شوند و باعث خاصیت کشسانی پوست می‌شوند. عواملی مانند افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید این پروتئین ها را تجزیه می کند و باعث می شود پوست شروع به چین و چروک شدن کند و سفتی جوانی خود را از دست بدهد.

الیاف بافت در درم در یک ماده ژل مانند حاوی اسید هیالورونیک تعبیه شده است که به پوست کمک می کند حجم خود را حفظ کند و هیدراته بماند. درمان های زیبایی مانند فیلر ها و ژل های پوستی اغلب حاوی هیالورونیک اسید هستند که به جوانسازی پوست شما کمک می کنند.

برای آشنایی با تکنیک تزریق فیلر ها اینجا کلیک کنید.

در زیر درم، هیپودرم (معروف به لایه زیر جلدی) قرار دارد که حاوی لایه ای از بافت چربی است که درم و اپیدرم را تغذیه می کند. این لایه عایق همچنین به حفظ گرمای بدن شما و محافظت از اندام های داخلی در برابر ضربه کمک می کند.

روش های حفظ سلامت پوست

همانطور که می بینیم، پوست یک ساختار پیچیده است. بنابراین برای حفظ سلامت پوست باید به صورت تخصصی عمل کنیم. در زیر به ارائه ی موثرترین راهکارهای اصولی و دستگاهی برای افزایش سلامت پوست می پردازیم.

اصول حفظ سلامت پوست

برای داشتن پوستی سالم و سلامت باید اصول اولیه حفظ سلامت پوست را بدانید و این اصول را رعایت کنید تا دچار پیری زودرس پوستی نشوید. از جمله این اصول:

1- از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

یکی از مهم ترین راه های مراقبت از پوست، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است.  قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه های ناشی از افزایش سن و سایر مشکلات پوستی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

2- سیگار نکشید

سیگار کشیدن پوست شما را پیرتر نشان می دهد و باعث ایجاد چین و چروک می شود. سیگار کشیدن رگ‌های خونی ریز در خارجی‌ترین لایه‌های پوست را باریک می‌کند که جریان خون را کاهش می‌دهد و پوست را رنگی تر می‌کند.

این امر همچنین باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می شود. سیگار همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می رساند.

اهمیت سیگار نکشیدن در حفظ سلامت پوست

  1. با پوست خود به آرامی رفتار کنید

پاکسازی و اصلاح روزانه می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد.

  1. رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند بهترین ظاهر و احساس را داشته باشید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی مصرف کنید.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل‌های روغن ماهی و چربی‌های ناسالم کم و کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده یا تصفیه‌شده ممکن است باعث جوان‌تر شدن پوست شود. نوشیدن آب زیاد به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می کند.

  1. استرس را مدیریت کنید

استرس کنترل نشده می تواند پوست شما را حساس تر کند و باعث بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای داشتن پوست سالم – و وضعیت ذهنی سالم – اقداماتی را برای مدیریت استرس خود انجام دهید.

به اندازه کافی بخوابید، محدودیت های معقول تعیین کنید، فهرست کارهای خود را کاهش دهید و زمانی را برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید اختصاص دهید. نتایج ممکن است چشمگیرتر از آنچه شما انتظار دارید باشد.

تکنیک های حفظ سلامت پوست

رعایت اصول اولیه سبب می شوند که روند پیری شما به تاخیر بیفتد اما از آنجا که بعد از سن 30 سالگی پوست به تدریج استحکام و بافت های پروتئینی خود را از دست می دهد.

برای داشتن پوستی جوان و زیبا لازم است در کنار رعایت اصول اولیه، تکنیک های حفظ سلامت پوست نیز بدانید:

پوست هنگامی دچار افتادگی و چین و چروک می شود که لایه های کلاژن و الاستین در آن تولید نشود. بعد از سن 30 سالگی تولید کلاژن و الاستین پوستی کاهش می یابد و روند پیری و بروز چین و چروک تشدید می شود. بنابراین ضروری است از روش هایی استفاده کنیم که جوانسازی و تولید کلاژن پوستی را تحریک کنند.

یکی از این روش ها روش هایفوتراپی است. هایفو با استفاده از انرژی اولتراسوند به رفع افتادگی پوست و چین و چروک‌ کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:کانتورینگ صورت

جوانسازی پوست با هایفوتراپی

در روش هایفو از انرژِی فراصوت متمرکز برای هدف قرار دادن لایه‌های عمیق پوست استفاده می‌کند. این تکنیک باعث گرم شدن لایه های عمیق پوستی می شوند که به دنبال آن تحریک کلاژن سازی و جوانسازی رخ میدهد.

یکی از تکنیک های موثر در کلاژن سازی و افزایش استحکام بافت صورت روش لیفت با نخ است. هنگامی که یک نخ خاردار وارد پوست شما می شود، پاسخ درمانی بدن شما آغاز می شود.

حتی اگر توسط نخ‌های  بافت های زیر پوست آسیبی نبینید، بدن شما یک ماده بخیه را تشخیص می‌دهد و تولید کلاژن را در ناحیه آسیب‌دیده تحریک می‌کند.

کلاژن می‌تواند شکاف‌های افتادگی پوست را پر کند و حالت ارتجاعی جوان‌تری را به صورت شما بازگرداند. اثر اولیه روش لیفت با نخ این است که پوست سفت تر و ساختار یافته تر به نظر می رسد.

از دیگر روش های جوانسازی پوست تزریق فیلرهای پوستی است که به رفع چین و چروک، رفع افتادگی پوست و از بین رفتن اثرات گودی ناشی از اسکار کمک می کنند.

از جمله ترکیبات فیلرهای پوستی می توان به :

هیالورونیک اسید، پلیمری که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و جاذب آب است.

کلسیم هیدروکسیل آپاتیت، یک ماده معدنی و جزء اصلی استخوان است.

اشاره کرد. استفاده از هیالورونیک اسید در ساختار فیلر ها علاوه بر خاصیت های ذکر شده باعث افزایش آبرسانی پوست و با نشاط شدن بافت پوستی می شود.

سخن آخر

پوست یک اندام مهم در بدن انسان است که سلامتی و زیبایی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای داشتن پوستی سالم باید اصول اولیه ی مراقبت از پوست که شامل سیگار نکشیدن، مصرف ویتامین و آب کافی، مراقبت از پوست در برابر اشعه های خورشیدی و … را رعایت کنیم.

همچنین باتوجه به اینکه با افزایش سن استحکام بافت های پوستی به تدریج کاهش می یابد، ضروری است از تکنیک های مکملی چون هایفوتراپی، لیفت با نخ، تزریق فیلر برای جوانسازی و شادابی مداوم پوست خود استفاده کنیم.

نظرات غیرفعال شده است.