فواید کرم زینک اکساید

فواید کرم زینک اکساید

آیا به دنبال یک ماده اولیه برای حل مشکلات پوستی خود هستید؟ کرم زینک اکساید می تواند یک انتخاب خوب باشد.

اکسید روی، یک ماده فعال شناخته شده که در محصولات تسکین دهنده و درمان کننده وجود دارد. از جمله فواید کرم زینک اکساید این است که می تواند تحریکات پوستی مانند بریدگی، سوختگی یا بثورات را درمان یا از آن جلوگیری می کند. در ادامه به معرفی فواید کرم زینک اکساید و روش های استفاده از آن می پردازیم با ما همراه باشید.

زینک اکسید چیست؟

اکسید روی یک ماده شیمیایی پودری یا معدنی سفید رنگ است که از اکسید کردن روی به دست می‌آید. مواد معدنی خواص متعددی دارند، برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله 13 مورد از مواد معدنی مورد نیاز بدن را مطالعه کنید. اکسیداسیون روی، آن را به یک ماده قوی تبدیل می‌کند که می‌توان از آن برای درمان چندین بیماری پوستی از جمله التهاب، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، آکنه و غیره استفاده کرد. از جمله فواید کرم زینک اکساید این است که تا حد زیادی به‌عنوان یک ماده محافظ قوی در برابر آفتاب برای سال‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر بهبود پوست برای چندین دهه، اکسید روی، امروزه یک ماده فعال رایج در ضد آفتاب های فیزیکی، کرم های راش و لوسیون ها است. اکسید روی معمولاً به محلول های موضعی مانند مرطوب کننده ها، ضد آفتاب ها، محصولات آرایشی اضافه می شود.

آیا زینک اکسید برای پوست شما بی خطر است؟

معمولاً اکسید روی یک ماده ایمن است که در لوازم آرایشی استفاده می شود. این دارو در چندین محصول بدون نسخه محافظ پوست و محصولات دارویی ضد آفتاب استفاده می شود. با این حال، بهتر است قبل از استفاده از چنین محصولات مراقبت از پوست، یک تست کوچک روی پوست خود انجام دهید.

فواید کرم زینک اکساید برای پوست

1. از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند

محققان دریافته اند که روی دارای مزایای طبیعی محافظت در برابر آفتاب است. هنگامی که پوست شما با یک لایه غنی از اکسید روی پر می شود، اشعه های UVA و UVB را منعکس می کند. به این ترتیب از ورود اشعه های مضر به پوست شما جلوگیری می کند. با این حال، کارایی این ماده کاملاً به غلظت آن بستگی دارد.

محصولات مختلف از درصدهای متفاوتی از اکسید روی استفاده می کنند، به همین دلیل تأثیر آن متفاوت است. هرچه زینک اکسید روی پوست شما بیشتر باشد، بیشتر از آسیب های خورشید محافظت می شود. معمولا کرم های ضد آفتاب حاوی ۲۵ تا ۳۰ درصد اکسید روی هستند.

2. بهبود پوست

روی یک توانایی طبیعی برای التیام زخم ها دارد. افرادی که از زخم یا آسیب پوستی مانند آفتاب سوختگی، حساسیت و غیره رنج می برند، می توانند از فواید کرم زینک اکساید استفاده کنند و آن را روی موضع زخم بمالند.  این کرم پوست را از درون بهبود می بخشد و آن را تسکین می دهد. برعکس، کمبود روی با کندتر بهبود زخم مرتبط است.  از جمله تکنیک های دیگر که بهبود پوست کمک می کند، لایه برداری پوست است برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله لایه برداری پوست و روش های آن را مطالعه کنید.

زینک اکساید برای دست

 

3. روغن اضافی را کنترل می کند

زینک اکساید وقتی به صورت موضعی استفاده می شود به عنوان یک قابض عمل می کند. تشکیل چربی زیر پوست شما را کنترل می کند و از تولید چربی اضافی جلوگیری می کند. بنابراین، از جمله فواید کرم زینک اکساید برای افرادی که دارای پوست های چرب هستند، کنترل چربی است. کاهش تشکیل چربی همچنین به حفظ تعادل روغن کمک می کند، بنابراین خطر بروز آکنه را کاهش می دهد.

4. آکنه را درمان می کند

مطالعات نشان داده اند که خواص ضد التهابی روی آن را برای درمان بیماری های التهابی پوست مفید می کند. معمولاً با سایر عوامل ضد باکتریایی ترکیب می شود که با هم به کاهش درد، شدت و ظاهر جوش های آکنه کمک می کنند. علاوه بر این، تحقیقات بیان می کند که استفاده موضعی از اکسید روی به تنهایی یا در ترکیب با سایر عناصر می تواند در کاهش نوعی باکتری که عامل جوش است، موثر باشد. اگر شما هم مدام جوش میزنید، مقاله ی علت جوش صورت در خانم ها را مطالعه کنید.

5. از عفونت باکتریایی جلوگیری می کند

همانطور که قبلا ذکر شد، اکسید روی ضد میکروبی، ضد التهاب است و می تواند زخم ها را التیام بخشد. همه این ویژگی ها به اکسید روی کمک می کند تا شانس عفونت باکتریایی را کاهش دهد. یک مطالعه در سال 2003 نشان می دهد که اکسید روی با جلوگیری از تکثیر باکتری، خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را کاهش می دهد. بنابراین یکی دیگر از فواید کرم زینک اکساید کنترل باکتری های مضر پوستی است.

چگونه از زینک اکسید روی صورت استفاده کنیم؟

1. به عنوان یک ضد آفتاب

هنگامی که از ضدآفتابی استفاده می کنید که حاوی اکسید روی است، حتماً آن را 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کنید. برای محافظت کامل از خود در برابر آسیب نور خورشید، از مقدار کافی کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به آرامی آن را روی صورت، گردن، بالای گوش ها و غیره بمالید. .

2. به عنوان یک کرم

برای درمان آکنه، ممکن است پس از شستن صورت و مرطوب کردن صورت، مقدار کمی از کرم اکسید روی را روی نقاط آکنه بمالید. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از محصول، غلظت آن را بررسی کنید. با این حال، همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از هر یک از این محصولات مراقبت از پوست حاوی اکسید روی با متخصص پوست خود مشورت کنید.

3. روش های دیگر استفاده:

A. به عنوان یک پماد
اگر از پماد اکسید روی برای بهبود زخم استفاده می کنید، ابتدا زخم را تمیز کنید. پماد را روی زخم بمالید و برای نتیجه بهتر آن را با باند بپیچید. اگر از بانداژ راحت نیستید و فقط اگر زخم کوچکی باشد، می توانید از بانداژ استفاده نکنید.

ب. به عنوان پودر
قبل از استفاده از پودر اکسید روی، دوز و دستورالعمل استفاده را بررسی کنید. اگر از آن برای کرم یا لوسیون خانگی استفاده می کنید، می توانید از دو قاشق غذاخوری در هر بار مصرف استفاده کنید.

 احتیاط در استفاده از کرم زینک اکساید

پماد زینک اکساید فقط برای مصارف خارجی است. از آن برای چشم استفاده نکنید. هنگام استفاده از پماد از تماس با ناحیه چشم خودداری کنید.

عوارض جانبی اکسید روی و اقدامات احتیاطی

زینک اکسید هیچ عارضه جانبی شدیدی ایجاد نمی کند. معمولاً داروها باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در پوست انسان می شوند، اما خوشبختانه موارد واکنش های آلرژیک ناشی از اکسید روی نادر است. در صورت بروز علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم پوست، گلو یا زبان، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

همچنین، اگر قبلاً به این ماده خاص حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید. در صورت داشتن هرگونه حساسیت یا بیماری پوستی، قبل از استفاده موضعی از اکسید روی با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است به جای اینکه برای پوست شما مفید باشد، وضعیت را بدتر می کند. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از استفاده از هر محصول حاوی اکسید روی با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مفید در مورد اکسید روی

1. همیشه قبل از استفاده از زینک اکساید روی پوست، آن را روی ناحیه ی کوچک از پوست تست کنید.

2. هرگز اکسید روی را روی پوست شکسته یا تاول زده نزنید.

3. اگر پوست خشکی دارید، از اکسید روی همراه با مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشک شدن بیشتر آن جلوگیری کنید.

4. اگر از هر دارویی استفاده می کنید، قبل از استفاده از اکسید روی، پزشک خود را در جریان بگذارید.

5. از اکسید روی به عنوان داروی داخلی استفاده نکنید.

6. از استفاده از اکسید روی در نزدیکی چشم خودداری کنید.

7. از ضد آفتاب غنی از اکسید روی استفاده کنید.

 

نظرات غیرفعال شده است.