13 مورد از مواد معدنی مورد نیاز بدن

مواد معدنی مورد نیاز بدن

مواد معدنی مورد نیاز بدن دسته ای از مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت بدن حیاتی هستند. مواد معدنی توسط سیستم های اندام بدن برای رشد، نمو، حرکت، تولید انرژی، استفاده و حفظ هموستاز داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد معدنی مورد نیاز بدن به رشد و عملکرد بدن ما کمک می کنند. آنها برای سلامتی ضروری هستند. دانستن در مورد مواد معدنی مختلف و کارهایی که آنها انجام می دهند می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید مواد معدنی مورد نیاز خود را به اندازه کافی دریافت می کنید یا برای تامین آن ها به مکمل های خوراکی نیاز دارید.

مواد معدنی چیست؟

بسیاری از مردم فکر می کنند مواد معدنی و ویتامین ها یکسان هستند، اما اینطور نیست. مواد معدنی عناصر غیر آلی موجود در خاک و آب هستند که توسط گیاهان جذب یا توسط حیوانات مصرف می شوند. در حالی که احتمالاً با کلسیم، سدیم و پتاسیم آشنا هستید، طیف وسیعی از مواد معدنی دیگر از جمله مواد معدنی کمیاب (مانند مس، ید و روی) در مقادیر بسیار کم مورد نیاز هستند.

مواد معدنی علاوه بر خوردن آنها به شکل مواد مغذی در غذاها برای بسیاری از چیزها مورد نیاز هستند. آهن و مس موجود در ظروف یا ابزار، همان مواد معدنی موجود در غذا هستند. به همین دلیل است که پختن در تابه چدنی می تواند آهن را در رژیم غذایی تامین کند. هنگام پختن غذا در تابه آهنی، مقدار کمی از آهن جدا شده و با غذا مخلوط می شود. مردم می توانند آن را مانند آهنی که از قبل در غذا وجود دارد جذب و استفاده کنند.

مواد معدنی دائمی ترین بخش موجودات زنده هستند. آنها نمی سوزند و در واقع می توان آنها را در خاکستر چیزی یافت که سوخته است.

بیشتر بدانید: علت جوش صورت در خانم ها

برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن چی بخوریم

13 مورد از مواد معدنی مورد نیاز بدن

سیزده ماده معدنی ضروری که برای سلامتی مناسب باید مصرف شوند. کمبود آنها منجر به شرایط بهداشتی بحرانی می شود.

  • کلسیم

کلسیم استخوان ها و دندان های قوی می سازد و به انقباض ماهیچه ها، لخته شدن خون، انتقال اعصاب، سیگنال دهی سلولی و تنظیم متابولیسم کمک می کند. کمبود کلسیم باعث شکننده شدن استخوان می شود. شیر و محصولات لبنی، بادام هندی، خرما، کلم بروکلی، جعفری و سبزیجات منابع خوبی از کلسیم رژیمی هستند.

  • سدیم

سدیم به انقباض عضلات کمک می کند، تکانه های عصبی را هدایت می کند و تعادل مایعات را در بدن کنترل می کند. منبع اصلی سدیم رژیم غذایی نمک خوراکی است. با این حال، نمک باید در حد اعتدال مصرف شود.

  • پتاسیم

پتاسیم نقش مهمی در حفظ تعادل مایعات، انقباض عضلانی و هدایت تکانه های عصبی دارد. از سلامت مغز حمایت می کند و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. پتاسیم پایین باعث نامنظم شدن ضربان قلب، ادم (ورم)، آسیب مغزی و غیره می شود. موز، سیب زمینی شیرین، آووکادو، چغندر و خرما منابع غنی پتاسیم هستند.

  • کلرید

کلرید در ارتباط با سدیم تعادل طبیعی مایعات را در بدن حفظ می کند. از آن در تشکیل اسید هیدروکلریک (اسید معده) برای هضم و حفظ تعادل ph در بدن استفاده می شود. نمک سفره، گوجه فرنگی، کرفس و کاهو منابع غنی کلرید هستند.

  • منیزیم

منیزیم به عنوان یک کوفاکتور در چندین واکنش آنزیمی عمل می کند و برای سنتز اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) و یک آنتی اکسیدان، گلوتاتیون مورد نیاز است. سبزیجات برگ سبز، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات کامل، منیزیم رژیم غذایی را تامین می کنند.

  • فسفر

فسفر به ساخت و ترمیم استخوان ها و دندان ها کمک می کند، به عملکرد اعصاب کمک می کند و ماهیچه ها را منقبض می کند. کمبود فسفر منجر به بیماری های استخوانی و محدودیت رشد در کودکان می شود. گوشت، مرغ، لوبیا، آجیل، دانه ها و محصولات لبنی منابع غنی فسفر هستند.

  • ید

ید یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن و ماده معدنی مورد استفاده برای تولید هورمون های تیروئید است. برای متابولیسم بدن و رشد جسمی و ذهنی ضروری است. کمبود فسفر منجر به اختلال در رشد کودکان و اختلالات متابولیک مانند گواتر و مشکلات روحی می شود و بر سلامت قاعدگی و مسائل مربوط به بارداری تاثیر می گذارد. نمک خوراکی یددار منبع اصلی ید است و به راحتی در دسترس است.

  • آهن

آهن در تشکیل هموگلوبین که اکسیژن را در خون حمل می کند استفاده می شود. کمبود آهن می تواند منجر به هیپوکسی سلولی (کاهش اکسیژن) و مرگ سلولی شود. سبزیجات برگ سبز و گوشت هایی مانند گوشت گاو، مرغ منابع غنی آهن هستند.

  • روی

این ماده معدنی به تقسیم سلولی، ایمنی و بهبود زخم کمک می کند. سطوح پایین روی سیستم ایمنی را مختل می کند. گوشت قرمز، مرغ، لوبیا، آجیل و غلات کامل مقادیر زیادی روی را تامین می کنند.

  • مس

مس به تولید انرژی و تسهیل جذب آهن از روده کمک می کند. شکلات، جگر و غلات سبوس گندم منابع غنی مس هستند.

  • منگنز

منگنز نقش مهمی در تجزیه پروتئین، کربوهیدرات و کلسترول و تقسیم سلولی دارد. همراه با ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند و از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است. غلات کامل، آجیل، سویا و برنج سرشار از منگنز هستند.

  • گوگرد

گوگرد دارای خواص ضد باکتریایی است و به مبارزه با باکتری های مولد آکنه در پوست کمک می کند. همچنین آسیب DNA را ترمیم می کند و به همین دلیل جزء مواد معدنی مورد نیاز بدن محسوب می شود. غذاهای دریایی و حبوبات، به ویژه سویا، لوبیا سیاه و لوبیا چشم بلبلی منابع غنی گوگرد هستند.

  • سلنیوم

سلنیوم به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول ها کمک می کند. همچنین برای متابولیسم هورمون تیروئید بسیار مهم است. آجیل برزیلی، غذاهای دریایی و گوشت ارگانیک منابع خوبی از سلنیوم هستند.

بیشتر بدانید: سریع ترین راه از بین بردن لک صورت

ترکیبات معدنی

سایر کاربردهای مواد معدنی موجود در بدن

بدن حاوی بسیاری از مواد معدنی مختلف است. مواد معدنی به خودی خود عناصر شیمیایی غیرفعال هستند، مانند آهن در تابه یا کلسیم در سنگ. اما در بدن از کلسیم برای ساختن استخوان ها و دندان ها و آهن برای ساختن هموگلوبین گلبول های قرمز استفاده می شود. بدن از این آهن برای حمل اکسیژن به سلول های خود استفاده می کند. مواد معدنی اضافی در بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن کمک می کند:

مواد معدنی مانند استخوان و دندان به بخشی از ساختار بافت تبدیل می شوند.
مواد معدنی مورد نیاز بدن به حفظ تعادل اسید و باز کمک می کند تا PH بدن را خنثی نگه دارد.
مواد معدنی به تنظیم فرآیندهای بدن مانند سیستم های آنزیمی کمک می کنند.
مواد معدنی در انتقال تکانه های عصبی و انقباض عضلانی عمل می کنند.
مواد معدنی مورد نیاز بدن به آزاد شدن انرژی از غذا کمک می کنند.

مواد معدنی به مقدار متفاوت در غذاها وجود دارد و همه غذاها دارای مواد معدنی یکسانی نیستند. به همین دلیل است که مردم نیاز به خوردن غذاهای متنوع از همه گروه های غذایی دارند.

نظرات غیرفعال شده است.