عوارض قلیان بر پوست

عوارض قلیان بر پوست

پوست و مو در معرض عوامل مضر مختلف محیطی از جمله دود تنباکو قرار دارند. دود تنباکو از هزاران ماده تشکیل شده است که به پوست آسیب می رساند و نیکوتین خود مضر است.

علاوه بر پیوندهای شناخته شده آن با سرطان، بیماری های ریوی و قلبی، سیگار با پیری زودرس پوست، تأخیر در بهبود زخم ها و افزایش عفونت ها و همچنین تعدادی از اختلالات پوستی، به ویژه پسوریازیس، هیدرادنیت چرکی و لوپوس اریتماتوز جلدی مرتبط است. یک مشاهدات کلی وجود دارد که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری تحت تأثیر بیشتر بیماری های التهابی پوستی – حتی آکنه – قرار می گیرند و درمان بیماری های مختلف اغلب در افراد سیگاری دشوارتر است.

عملکرد قلیان و مواد سمی که وارد بدن می شود

قلیان‌ها لوله‌های آبی هستند که برای دود کردن مخلوط‌های تنباکوی مخصوص ساخته شده در طعم‌های مختلف استفاده می‌شوند. آنها معمولاً با عبور هوای گرم شده با زغال چوب از مخلوط تنباکو و در نهایت از یک محفظه پر از آب کار می کنند. سپس افراد دود را از طریق لوله و دهانی استنشاق می کند. مصرف کنندگان قلیان اغلب مضرات آن را نسبت به سیگار کشیدن کمتر می دانند، اما مطالعات نشان می دهد که دود حاوی بسیاری از اجزای سمی موجود در دود سیگار است، مانند نیکوتین، قطران و فلزات سنگین است.

عوارض قلیان بر سلامتی بدن

حداقل 82 ماده شیمیایی سمی و سرطان زا در دود قلیان شناسایی شده است. اگرچه دود از آب عبور می کند، اما این مواد شیمیایی خطرناک و اعتیادآور آزاد شده از تنباکو را از بین نمی برد.

احتراق زغال چوبی که برای گرم کردن تنباکوی قلیان استفاده می شود ممکن است خطرات بیشتری برای سلامتی داشته باشد، زیرا این فرآیند احتراق مواد خطرناکی مانند مونوکسید کربن، فلزات و سایر مواد شیمیایی تولید می کند.

نیکوتین یک داروی اعتیاد آور است که می تواند اثرات مخرب دائمی بر رشد مغز نوجوانان داشته باشد و با انواع پیامدهای نامطلوب سلامتی برای جنین در حال رشد مرتبط است.
کشیدن قلیان با بسیاری از اثرات نامطلوب سلامتی مانند مانند سرطان های ریه، مثانه و دهان و بیماری قلبی مرتبط است.
اثرات طولانی مدت شامل اختلال در عملکرد ریوی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سرطان مری و سرطان معده است.
مصرف کوتاه مدت قلیان با اثرات حاد سلامتی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون، کاهش عملکرد ریوی و مسمومیت با مونوکسید کربن همراه است.

بیشتر بدانید: بهترین روش جوانسازی پوست 

قلیان بر پوست

عوارض قلیان بر سلامت پوست

1-پیری زودرس پوست

قلیان کشیدن می تواند میزان اکسیژنی را که به پوست می رسد کاهش دهد، بنابراین موجب ایجاد پیری زودرس پوست می شود، همچنین قلیان می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی مانند مونونوکلئوز و تبخال دهان شود.

دقیقاً مشخص نیست که سیگار چگونه باعث پیری زودرس پوست صورت می شود. نظریه ها عبارتند از:

گرمای حاصل از سیگار مستقیماً پوست را می سوزاند
تغییرات در الیاف الاستیک پوست (الاستوز)
باریک شدن رگ های خونی (انقباض عروق) که باعث کاهش خون رسانی به پوست می شود و می تواند باعث تغییر در رشته های الاستیک پوست و از دست دادن کلاژن شود.
کاهش سطح ویتامین A و رطوبت پوست.

2- سبب استرس اکسیداتیو می شود

دود تنباکو باعث استرس اکسیداتیو می شود به طوری که اکسیژن کافی به پوست نمی رسد و در نتیجه ایسکمی بافتی و انسداد عروق خونی ایجاد می شود. پاسخ های ایمنی ذاتی و میزبان را کاهش می دهد و متالو پروتئیناز MMP-1 را القا می کند، آنزیمی که به طور خاص کلاژن را تجزیه می کند.

3-زرد شدن موقت انگشتان دست و ناخن ها

تغییر رنگ دندان ها
زبان مودار سیاه.
در دراز مدت، پوست نازک یک فرد 40 ساله سیگاری شدید شبیه پوست افراد 70 ساله غیرسیگاری است.

زرد شدن رنگ دست

4- چین و چروک و شیارهای صورت

کلاژن یک پروتئین است و مثل داربست ضروری برای پوست عمل میکند که به پوست نرمی و خاصیت ارتجاعی می دهد. با گذشت زمان، در حالی که کلاژن کاهش می یابد، در پاسخ به ماهیت تحریک کننده دود تنباکو و چروک شدن دهان هنگام کشیدن سیگار می تواند باعث چین و چروک در اطراف پوست شود.

5-سیگار کشیدن و التیام زخم

استعمال دخانیات باعث تاخیر در بهبود زخم ها از جمله آسیب های پوستی و زخم های جراحی می شود. خطر عفونت زخم، شکست پیوند یا فلپ، مرگ بافت و تشکیل لخته خون را افزایش می دهد. دلایل این امر نامشخص است اما شامل موارد زیر است:

انقباض عروق و عدم رسیدن اکسیژن به سلول های پوست
تاخیر در مهاجرت کراتینوسیت ها
کاهش سنتز کلاژن
تاخیر در رشد عروق خونی جدید در داخل زخم

6- سرطان پوست

قلیان کشیدن خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست به نام کارسینوم سلول سنگفرشی را در مقایسه با افراد غیر سیگاری دو برابر می کند. همچنین خطر ابتلا به لکوپلاکی دهان (پیش سرطانی) و سرطان دهان افزایش می یابد. 75 درصد موارد سرطان دهان و سرطان لب در افراد سیگاری رخ می دهد. به نظر نمی رسد سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان سلول بازال را افزایش دهد.

7-پسوریازیس

افراد که قلیان می کشند، احتمال بیشتری ابتلا به پسوریازیس دارند. بیماران مبتلا به پسوریازیس پلاک مزمن بیشتر از بیماران بدون پسوریازیس سیگار می کشند. این تحقیق توسط افراد مبتلا به چاقی یا سندرم متابولیک و مشکلات کیفیت زندگی گیج شده است.

نظرات غیرفعال شده است.