علت چرب شدن پوست صورت

علت چرب شدن پوست صورت

هر فردی به طور طبیعی مقداری روغن روی پوست خود دارد. زیر هر یک از منافذ شما یک غده چربی وجود دارد که روغن طبیعی به نام سبوم تولید می کند و پوست شما را هیدراته و سالم نگه می دارد. اما غدد می توانند چربی بیش از حد تولید کنند که باعث چرب شدن پوست می شود. جالب است بدانید که علت چرب شدن پوست صورت ناشی از عوامل متعددی است که ما در این مقاله قصد داریم آن را بررسی کنیم.

مشکلات ناشی از چرب بودن پوست صورت

اگر پوست شما دائماً براق به نظر می رسد، شما یک پوست چرب دارید. پوست های چرب حتی می توانند ظرف چند ساعت پس از پاکسازی مجددا چرب شود. پوست چرب مشکلات خاص خود دارد، در این نوع پوست احتمال بروز جوش‌ها بیشتر است زیرا سبوم با سلول‌های مرده پوست مخلوط می‌شود و در منافذ شما گیر می‌کند.

جوش صورت

8 علت چرب شدن پوست صورت

علل پوست چرب شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی است. در حالی که لزوما نمی توانید از شر پوست چرب خلاص شوید، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا پوست خود را کمتر چرب کنید. نکته کلیدی شناسایی یک یا چند مورد از این هشت علت اساسی است.

1. ژنتیک

پوست های چرب معمولا در خانواده ها دیده می شود. اگر یکی از والدین شما پوست چرب دارد، احتمالاً غدد چربی بیش از حد فعال نیز دارید.

2. سن

در حالی که لزوماً از پوست چرب رشد نمی کنید، پوست شما در واقع با افزایش سن سبوم کمتری تولید می کند. پیری پوست پروتئین هایی مانند کلاژن را از دست می دهد و غدد چربی کند می شوند.

به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که پوست پیری دارند، پوست خشکی نیز دارند. همچنین این زمانی است که خطوط و چین و چروک های ظریف به دلیل کمبود کلاژن و سبوم بیشتر به چشم می آیند. یکی از فواید پوست چرب این است که ممکن است علائم پیری را به سرعت پوست های خشک نشان ندهند.

ممکن است اکنون پوست چرب داشته باشید، اما با افزایش سن باید پوست خود را ارزیابی کنید. حتی افرادی که در دهه 30 زندگی خود هستند نیز ممکن است دارای ترکیب پوستی مشابه در سنین نوجوانی و 20 سالگی نباشند.

یک متخصص زیبایی می‌تواند به ارزیابی نوع پوست شما هر چند سال یکبار کمک کند تا ببیند آیا نیاز به تغییر در روال مراقبت از پوست خود دارید یا خیر. در این زمینه می توانید به متخصصان موجود در کلینک موتاکس مراجعه کنید.

3. محل زندگی شما و زمان سال

در حالی که ژنتیک و سن عامل اصلی ایجاد پوست چرب هستند، محل زندگی شما و زمان سال نیز می تواند تفاوت ایجاد کند.مردم معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب پوست چرب تری دارند. همچنین به احتمال زیاد در طول تابستان چربی بیشتری روی پوستتان نسبت به پاییز یا زمستان وجود دارد.

4. منافذ بزرگ شده

گاهی اوقات منافذ پوست شما به دلیل سن، نوسانات وزن و جوش های قبلی کشیده می شوند. منافذ بزرگتر نیز تمایل به تولید روغن بیشتری دارند.

شما نمی توانید منافذ پوست خود را کوچک کنید، اما می توانید مراقبت بیشتری برای لکه کردن مناطقی از منافذ بزرگ شده صورت خود در طول روز انجام دهید.

بیشتر بدانید: خوردن گیلاس در بارداری

منافذ باز

5. استفاده از محصولات مراقبت از پوست اشتباه

همچنین می‌توان با استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب برای نوع پوست خود، پوست چرب ایجاد کرد. برخی افراد پوست مختلط را با پوست چرب اشتباه می گیرند و برای مثال ممکن است از کرم های خیلی سنگین استفاده کنند.

اگر در طول ماه‌های زمستان پوست خشک‌تری دارید، ممکن است لازم باشد برنامه مراقبت از پوست خود را برای بهار و تابستان با مرطوب‌کننده‌های سبک وزن و پاک‌کننده‌های مبتنی بر ژل تغییر دهید.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست صحیح می تواند تفاوت زیادی در میزان چربی باقی مانده روی صورت شما ایجاد کند.

6. زیاده روی در روال مراقبت از پوست خود

از طرف دیگر، شستن صورت یا لایه برداری بیش از حد نیز می تواند پوست شما را چرب کند. این می‌تواند به نظر غیرطبیعی باشد، زیرا هدف از شستشو و لایه‌برداری، از بین بردن چربی است. اما اگر این کار را خیلی مکرر انجام دهید، چربی بیش از حد پوستتان را از بین می برید. این می تواند باعث شود که غدد چربی شما به حالت اضطراری بروند، جایی که برای جبران ضرر، روغن بیشتری تولید می کنند.

شما فقط باید دو بار در روز پوست خود را بشویید تا از چربی اضافی جلوگیری کنید.

شستن بیش از حد پوست

7- عدم استفاده از ضد آفتاب

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب نیز می تواند پوست شما را خشک کند و منجر به تولید چربی بیشتر شود. حتماً هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها و فونداسیون‌های حاوی ضدآفتاب معمولاً چرب کمتری دارند، اما ممکن است همچنان نیاز به استفاده مجدد در طول روز داشته باشید.

8. از مرطوب کننده استفاده کنید.

این یک باور غلط است که مرطوب کننده باعث چرب شدن پوست می شود. در واقع، اگر از درمان‌های آکنه مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده می‌کنید، قطعاً به یک مرطوب‌کننده خوب برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود نیاز دارید. بدون مرطوب کننده، هر نوع پوستی خشک می شود.

بنابراین به جای نادیده گرفتن مرطوب کننده، نکته کلیدی این است که نوع مناسب مرطوب کننده را پیدا کنید. مرطوب کننده های سبک و بر پایه آب برای پوست های چرب خوب عمل می کنند. همیشه این آخرین مرحله خود را بعد از پاکسازی و تونینگ انجام دهید.

نظرات غیرفعال شده است.