علت درد ساق پا هنگام دویدن

آیا به تازگی دویدن را شروع کرده اید؟ ممکن است متوجه شوید که ساق پایتان گرفته یا نتوانید ادامه دهید. این ممکن است درد ساق پا هنگام دویدن، یکی از شایع ترین آسیب ها در دوندگان باشد. هر زمان که شکل جدیدی از ورزش را شروع می کنید، مهم است که خیلی زود انجام ندهید. حتی اگر زمانی یک دونده ماراتن مسافت طولانی بودید، اگر استراحت کرده اید، باید به آرامی به روال سابق برگردید.

درد ساق پا

ساق پا هنگام دویدن طولانی مدت بر روی سطوح سخت یا استفاده بیش از حد از عضلات اطراف استخوان ساق پا رخ می دهد. همچنین در افرادی که اخیراً پس از یک دوره استراحت تمرینات خود را تشدید کرده اند نیز دیده می شود.

افرادی که ممکن است از درد ساق پا هنگام دویدن رنج ببرند، عبارتند از دونده ها، ژیمناست ها و افرادی که پیاده رویی سریع می کنند.

علائم درد ساق پا اغلب علائم عبارتند از درد در ساق پا، معمولاً ساق پا، درد شدید یا مبهم در جلوی ساق پا هنگام تحمل وزن، و دردی که با استراحت بهتر می‌شود.

عوامل آناتومیکی مختلف ممکن است شما را بیشتر در معرض خطر قرار دهند، مانند داشتن کف پای صاف، نپوشیدن کفش مناسب یا داشتن شغلی که مستلزم ایستادن طولانی مدت است.

درد ساق پا

داشتن کف پای صاف یا پوشیدن کفش های نامناسب

داشتن کف پای صاف یا پوشیدن کفش نامناسب بر اساس قوس پا، در صورتی که کفش مناسب نپوشید، ممکن است باعث ایجاد درد ساق پا هنگام دویدن شود.

عدم تعادل عضلانی در ساق پا پوشیدن کفش های پاشنه دار گاهی اوقات می تواند علت عدم تعادل ماهیچه های ساق پا شود. سعی کنید تمرینات تک پا را برای پاهای نامتعادل انجام دهید و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنید.

سطوح سخت یا شیب دار هنگام دویدن

دویدن روی آسفالت یا تپه ها می تواند باعث ایجاد استرس در عضلات اطراف ساق پا شود. سعی کنید زمینی را که در آن می دوید تغییر دهید تا خطر ابتلا به شین اسپلینت را کاهش دهید.

نحوه درمان

استراحت مهمترین درمان است. بیشتر دلایلی که برای درمان درد ساق پا ایجاد می شود به دلیل استفاده بیش از حد است، بنابراین وقت گذاشتن برای بازیابی بدن بسیار مهم است. این کار را به مدت 2 هفته امتحان کنید و اگر درد بعد از یک ماه ادامه داشت، ممکن است زمان مراجعه به پزشک ارتوپد در نزدیکی شما فرا رسیده باشد.

درمان ها برای درد ساق پا هنگام دویدن

1-کفی بپوشید

2-داروهای ضد التهابی مصرف کنید

ایبوپروفن یا ادویل به درد و تورم عضلات اطراف استخوان ساق پا کمک می کند. مثل همیشه قبل از مصرف دارو برای شین اسپلینت با پزشک خود صحبت کنید.

3-فیزیوتراپی

تقویت عضلات پا و ساق پا به جلوگیری از آسیب کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه: موثرترین روش های درمان اسکار پوست

فیزیوتراپی ساق پا

4-قبل از دویدن گرم کنید

ثابت شده است که کشش پویا قبل از دویدن خطر آسیب‌هایی مانند اسپلینت ساق پا را کاهش می‌دهد.

چگونه از درد ساق پا هنگام دویدن جلوگیری کنیم؟

ما همه بیماران را تشویق می‌کنیم که هنگام امتحان هر نوع ورزش یا حرکت جدیدی که قبلاً انجام نداده‌اند، آهسته حرکت کنند. انجام خیلی زود یا انجام کارهای جدید یکی از شایع ترین دلایل آسیب است. زمان می برد تا ماهیچه ها و مفاصل شما به فعالیت های جدید عادت کنند. التهاب و درد پاسخ هایی هستند که بدن شما به چیزهای ناآشنا می دهد.

استفاده از قانون 10 درصد برای درمان درد ساق پا هنگام دویدن

قانون 10 درصد برای همه دونده ها قابل اجراست. در این روش برای جلوگیری از آسیب دیدن، مسافت پیموده شده خود را هر هفته 10 درصد افزایش دهید. این قانون اثبات شده برای جلوگیری از صدمات ناشی از درد درد ساق پا هنگام دویدن است.

درد ساق پا هنگام دویدن چقدر طول می کشد؟

ممکن است بین 3 تا 6 هفته طول بکشد تا درد ساق پا هنگام دویدن بهبود یابد. اگر استراحت نکنید، زمان بهبودی شما طولانی تر می شود. بنابراین، تا جایی که می توانید زمان خود را به استراحت اختصاص دهید و سعی کنید به غیر از دویدن، تمرینات هوازی دیگری را انجام دهید.

تمرینات برای درد ساق پا هنگام دویدن

شنا

اگر می خواهید سلامت قلب و عروق خود را در حالی که مدتی از دویدن استراحت می کنید، تحت کنترل داشته باشید، ما بیماران را تشویق می کنیم که در این مدت به شنا بپردازند.

دوچرخه‌سواری

اگر دوچرخه‌سواری باعث درد ساق پا نمی‌شود، یک شکل عالی از تمرینات هوازی است که می‌توان آن را مانند دویدن در فضای باز انجام داد!

تمرین مقاومتی

تمرین مقاومتی بهترین شکل تمرینی است که می‌توانیم هنگام برخورد با آسیب اسپلینت ساق پا توصیه کنیم. این به تقویت قدرت کمک می کند، روی دامنه حرکتی کار می کند و به تعادل قدرت عضلانی در ساق پا کمک می کند. با یک فیزیوتراپیست در نزدیکی خود صحبت کنید تا بهترین تمرینات مقاومتی را در حین ریکاوری از درد ساق پا هنگام دویدن مشاهده کنید.

پیشنهاد مطالعه: عوارض قلیان بر پوست

تمرینات مقاومتی

اگر درد ساق پا هنگام دویدن درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر به بدن خود استراحت لازم برای بهبودی ندهید، می تواند منجر به افزایش خطر شکستگی شود. شکستگی های استرسی شکستگی های ریز در استخوان هستند که در اثر فشار مکرر به استخوان ایجاد می شوند. ضعیف شدن عضلات اطراف استخوان یکی از دلایل شکستگی استرس است. درمان شکستگی های استرسی اغلب با عصا یا کفش پیاده روی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر پس از یک ماه استراحت همچنان درد دارید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک ارتوپد فرا رسیده باشد. شما می توانستید بیشتر از التهاب خفیف به عضلات اطراف ساق پا آسیب وارد کنید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید و معاینه کامل انجام دهید