علائم کمبود ویتامین ب 12 در زنان

اگرچه ویتامین ب 12 در بسیاری از غذاها یافت می شود. کمبود B12 نسبتاً شایع است. علائم کمبود ویتامین ب 12 در زنان میتواند هم جسمی و هم روانی باشد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی 9 مورد از علائم کمبود این ویتامین بپردازیم.

ویتامین ب 12 چیست و برای بدن چه می کند؟

ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما برای فرآیندهایی مانند سنتز DNA، تولید انرژی و عملکرد سیستم عصبی مرکزی به آن نیاز دارد.

مطالعات نشان می دهد که تا 20 درصد از افراد بالای 60 سال دچار کمبود این ویتامین هستند. این اغلب به دلیل مصرف محدود این ویتامین، رژیم غذایی نامناسب، سوء جذب، شرایط پزشکی یا استفاده از داروهای کاهش دهنده B12 است.
از آنجایی که توانایی جذب B12 از غذا با افزایش سن کاهش می یابد، کمبود آن در افراد مسن شایع تر است. با این حال، این بدان معنا نیست که کودکان و افراد جوانتر، بویژه کسانی که باردار و شیرده هستند، نمی توانند به کمبود B12 مبتلا شوند.

9 مورد از علائم کمبود ویتامین ب 12 در زنان

1. خستگی

از جمله علل کمبود ویتامین ب 12 در زنان ایجاد خستگی است.

سلول های بدن شما برای عملکرد صحیح به B12 نیاز دارند. به این ترتیب، داشتن سطوح ناکافی B12 می تواند تولید طبیعی گلبول های قرمز خون را کاهش دهد، که می تواند تحویل اکسیژن را مختل کند.

به طور خاص، کمبود B12 می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود. این وضعیت منجر به تشکیل گلبول‌های قرمز بزرگ، غیرطبیعی و نابالغ و اختلال در سنتز DNA می‌شود.

2. پوست رنگ پریده یا زرد

مانند وضعیتی به نام کم خونی فقر آهن، کم خونی مرتبط با کمبود B12 ممکن است به دلیل کمبود گلبول های قرمز کاملا بالغ و سالم در بدن، پوست شما را رنگ پریده کند.

علائم کمبود ویتامین ب 12 در زنان، همچنین می تواند باعث بیماری به نام یرقان شود که باعث می شود پوست و سفیدی چشم به دلیل سطوح بالای بیلی روبین رنگ زردی به خود بگیرند.

بیشتر بدانید: درمان افتادگی صورت بعد از لاغری

3. سردرد

سردرد یکی از شایع ترین علائم کمبود ویتامین ب 12 در زنان است. یک مطالعه در سال 2019 با 140 نفر که نیمی از آنها میگرن را تجربه کردند، نشان داد که سطح B12 خون در شرکت کنندگان مبتلا به میگرن به طور قابل توجهی کمتر بود. احتمال ابتلا به میگرن در افرادی که بالاترین سطح B12 را داشتند در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که پایین‌ترین سطح B12 را داشتند 80 درصد کمتر بود.

تحقیقات به بررسی اینکه آیا درمان با B12 ممکن است علائم سردرد میگرنی را در برخی افراد بهبود بخشد ادامه دارد.

4. علائم افسردگی

علائم کمبود ویتامین ب 12 در زنان با خطر بیشتر ابتلا به افسردگی مرتبط است.

داشتن سطوح پایین B12 می تواند باعث افزایش سطح اسید آمینه حاوی گوگرد به نام هموسیستئین شود. به نوبه خود، این ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو، آسیب DNA و مرگ سلولی در بدن به ایجاد افسردگی کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 با 132 کودک و نوجوان، 89 نفر مبتلا به افسردگی و 43 نفر بدون افسردگی، نشان داد که شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی در مقایسه با افراد بدون افسردگی، سطوح B12 کمتر و سطوح بالاتری از هموسیستئین داشتند.

علاوه بر علائم افسردگی، سطوح پایین یا کمبود B12 ممکن است منجر به سایر شرایط روانی، از جمله روان پریشی و اختلالات خلقی شود.

بیشتر بدانید: روش های خانگی رفع جوش سر سیاه

علائم افسردگی کمبود ویتامین

5. مشکلات گوارشی

علائم کمبود ویتامین ب 12 در زنان همچنین ممکن است باعث اسهال، حالت تهوع، یبوست، نفخ، گاز و سایر علائم گوارشی شود.

این مسائل می تواند هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

6. مشکل در تمرکز و اختلال ذهنی

از آنجایی که کمبود B12 بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی می‌گذارد، افرادی که سطح B12 پایین یا کمبود دارند ممکن است احساس مه‌آلودگی داشته باشند و در تمرکز و انجام وظایف مشکل داشته باشند.

بسیاری از مطالعات سطوح پایین B12 را با بدتر شدن عملکرد ذهنی در افراد مسن مرتبط دانسته اند.

خوشبختانه، مطالعات نشان می دهد که اختلالات ذهنی مربوط به سطوح پایین B12 می تواند با درمان B12 بهبود یابد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 به 202 نفر با اختلالات ذهنی خفیف و سطوح پایین یا پایین B12 و سطوح هموسیستئین بالا B12 به مدت 3 ماه درمان جایگزین کرد.

پس از درمان، 84٪ از شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی در علائم، مانند تمرکز ضعیف، کاهش حافظه، و فراموشی گزارش کردند.

7. درد و التهاب دهان و زبان

گلوسیت یک اصطلاح پزشکی است که به زبان ملتهب، قرمز و دردناک اشاره دارد. این می تواند ناشی از کمبود B12 باشد.

در افراد مبتلا به این کمبود، گلوسیت می تواند همراه با استوماتیت ظاهر شود که با زخم و التهاب در دهان مشخص می شود.

اگرچه گلوسیت و استوماتیت در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود B12 شایع است، اما می توانند بدون کم خونی نیز رخ دهند و می توانند نشانه ای از کمبود اولیه B12 باشند. همانطور که گفته شد، گلوسیت می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

التهاب دهان و زبان بخاطر کمبود ویتامین

8. سوزش در دست و پا

بسیاری از بزرگسالان و کودکانی که کمبود B12 دارند گزارش می دهند که پارستزی، سوزش یا سوزن سوزن شدن در نواحی خاصی از بدن مانند دست ها و پاها را تجربه کرده اند.

متأسفانه، این علامت کمبود B12 با علائم مربوط به نوروپاتی دیابتی همپوشانی دارد – آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا که می تواند باعث درد و بی حسی در اندام ها شود.

9. سایر علائم و نشانه های کمبود B12

علاوه بر علائم بالا، کمبود B12 ممکن است منجر به موارد زیر شود:

گرفتگی عضلانی و ضعف عضلانی: کمبود B12 بر عملکرد اعصاب حرکتی و حسی تأثیر منفی می‌گذارد که می‌تواند باعث گرفتگی و ضعف عضلانی شود.
اختلال در هماهنگی: آتاکسی یا اختلال در تعادل و هماهنگی، یک علامت عصبی است که می تواند ناشی از کمبود B12 باشد. به این ترتیب، فردی که کمبود B12 دارد ممکن است در راه رفتن و حفظ تعادل مشکل داشته باشد.
اختلال نعوظ: مردان مبتلا به کمبود B12 ممکن است اختلال نعوظ را در نتیجه افزایش سطح هموسیستئین در بدن تجربه کنند.
اختلالات بینایی: کمبود B12 ممکن است باعث اختلال در بینایی شود، احتمالاً به دلیل آسیب به عصب بینایی

کمبود B12 چگونه شناسایی و درمان می شود؟

از آنجایی که علائم کمبود ویتامین B12 مختص یک بیماری نیست، ممکن است تشخیص داده نشود یا اشتباه تشخیص داده شود. اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه می کنید، مهم است که آنها را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.