روش های خانگی رفع جوش سر سیاه

رفع جوش سر سیاه

همه ما هر از گاهی جلوی آینه ایستاده‌ایم و منافذ خود را بررسی کرده‌ایم و گاهی از دیدن جوش های سر سیاه خود راضی نیستیم. اما اگر ظاهر شدن دانه های سر سیاه روی صورت شما واقعاً شما را آزار می دهد – مطمئن باشید راه هایی برای رفع جوش سر سیاه وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

جوش سر سیاه چیست؟

جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی هستند که به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو روی پوست شما ظاهر می شوند. این برجستگی ها را جوش های سر سیاه می نامند زیرا سطح آن تیره یا سیاه به نظر می رسد.رفع جوش های سر سیاه با روش های مختلفی امکانپذیز است.

جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه خفیف هستند که معمولاً روی صورت ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در قسمت‌های زیر نیز ظاهر شوند:

بازگشت
قفسه سینه
گردن
بازوها
شانه ها

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که در دهانه فولیکول‌های مو در پوست شما گرفتگی یا پلاگ ایجاد شود. هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می کند. این روغن که سبوم نام دارد به نرمی پوست شما کمک می کند.

سلول ها و روغن های مرده پوست در دهانه فولیکول پوست جمع می شوند و برآمدگی به نام کومدو را ایجاد می کنند. اگر پوست روی برجستگی بسته بماند، برجستگی سر سفید نامیده می شود. هنگامی که پوست روی برآمدگی باز می شود، قرار گرفتن در معرض هوا باعث می شود که سیاه به نظر برسد و یک جوش سرسیاه تشکیل شود.

علت ایجاد جوش سر سیاه

برخی از عوامل می توانند شانس ابتلا به آکنه و جوش های سر سیاه را افزایش دهند، از جمله:

تولید بیش از حد روغن بدن
تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست
تحریک فولیکول های مو زمانی که سلول های مرده پوست به طور منظم از بین نمی روند
دستخوش تغییرات هورمونی است که باعث افزایش تولید روغن در دوران نوجوانی، در طول قاعدگی یا در حین مصرف قرص های ضد بارداری می شود.
مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن ها
برخی از مردم بر این باورند که آنچه می خورید یا می نوشید می تواند روی آکنه تاثیر بگذارد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می دهند، مانند کربوهیدرات ها، ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، اما محققان متقاعد نشده اند که ارتباط قوی وجود دارد.

علائم جوش سر سیاه چیست؟

به دلیل رنگ تیره، جوش های سرسیاه به راحتی روی پوست دیده می شوند. آنها کمی برآمده هستند، اگرچه دردناک نیستند زیرا مانند جوش ها ملتهب نیستند. جوش ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها محل انسداد فولیکول مو حمله کرده و باعث قرمزی و التهاب می شوند.

روش های رفع جوش سرسیاه در خانه

با این نکات نحوه از بین بردن جوش های سر سیاه را بیاموزید:

1-اسید سالیسیلیک را انتخاب کنید

یکی از روش ها برای  رفع جوش‌های سرسیاه شستشوی صورت با اسید سالیسیلیک یک بار در روز است. حتی می توانید از دستمال های مرطوب صورت حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

اگر می خواهید اسید سالیسیلیک را امتحان کنید، با استفاده از محصولی که حاوی بین 2 تا 4 درصد است شروع کنید. سپس، می توانید مقدار مصرف شده را با توجه به واکنش پوست خود تغییر دهید. اگر شما را خشک می کند، کمی پایین بیایید.

2-از پاک کننده آلفا یا بتا هیدروکسی اسید استفاده کنید

آلفا یا بتا هیدروکسی اسید که به نام‌های AHA و BHA نیز شناخته می‌شوند، گروهی از ترکیبات هستند که به دلیل مزایای مراقبت از پوست شناخته شده‌اند. برخی از محبوب ترین عناصر در این گروه عبارتند از اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و اسید سیتریک.

یکی دیگر از گزینه های عالی برای از بین بردن جوش های سرسیاه از خانواده AHA استفاده از محصول حاوی اسید گلیکولیک است. سعی کنید از یک پاک کننده با غلظت 10٪ استفاده کنید. اسید گلیکولیک به عنوان یک لایه بردار عالی عمل می کند و به حذف لایه بیرونی سلول های مرده پوست – و آن دانه های سر سیاه آزاردهنده کمک می کند.

3-رتینوئید را امتحان کنید

رتینوئید برای اطمینان از اینکه سلول های مرده پوست در داخل منافذ جمع نمی شوند، خوب است. همچنین به جلوگیری از شیوع بیماری و کاهش تشکیل اسکار آکنه کمک می کند.

گاهی اوقات، درمان را بین یک رتینوئید و یک آلفا یا بتا هیدروکسی اسید تقسیم میشود. یک مثال درمانی می تواند استفاده از پاک کننده اسید سالیسیلیک در صبح و رتینوئید در شب باشد.

ظاهر جوش سر سیاه

4-حتما لایه برداری کنید

لایه برداری بخش مهمی از هر روتین مراقبت از پوست است . برای اطلاعات بیشتر مقاله ی لایه برداری پوست و روش های آن را مطالعه کنید.

شما باید فقط چند بار در هفته لایه برداری کنید. “لایه برداری بیش از حد پوست، به خصوص صورت، آن را خیلی سریع خشک می کند.

هنگامی که پوست شما خشک می شود، چربی بیشتری تولید می کند که باعث ایجاد جوش های سر سیاه بیشتر می شود. بهترین گزینه این است که لایه برداری را به حداقل برسانید.

5-لایه برداری شیمیایی

این روش از یک محلول شیمیایی برای حذف لایه های خارجی آسیب دیده پوست شما استفاده می کند. این می تواند منجر به بهبود بافت و صافی پوست شود.

بسته به اینکه لایه برداری شیمیایی سبک، متوسط یا عمیق داشته باشید، ممکن است در 48 ساعت اول قرمزی، سوزش و تورم پوست خود را تجربه کنید. برای رفع مشکلات بعد از لایه برداری می توانید از کرم زینک اکساید استفاده کنید.

لایه برداری با میکرودرم ابریژن و فیشیال

روش درمانی دیگر میکرودرم ابریژن و فیشیال است که به آن “لایه برداری قوی” نیز می گویند. در روش میکرودرم آبریژن پوست شما با کریستال های ریز اسپری می شود تا به آرامی لایه بیرونی پوست شما را از بین ببرد.

روش کم تهاجمی ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد. ممکن است چند ساعت پس از درمان عوارض جانبی خفیفی مانند قرمزی، تورم و حساسیت داشته باشید.

روش فیشیال در رفع جوش های سر سیاه بسیار موثر است چون علاوه بر لایه برداری و حفظ جوش های سر سیاه به بهبود پوست بعد از لایه برداری کمک می کند و از بروز قرمزی، تورم و حساسیت بعد از آن جلوگیری می کند. برای آشنایی کامل با این روش اینجا کلیک کنید. در این روش پوست شما با بخار سبک آماده می شود تا منافذ آن باز شود، سپس حذف جوش های سر سیاه انجام می شود. برای پیشگیری از بروز التهاب و کمک به ترمیم پوست از ماسک های ترمیم کننده و آبرسان استفاده می شود.

فیشیال

6-جلوگیری از بروز جوش سر سیاه

گاهی اوقات، یک اقدام خوب برای جوش های سرسیاه، جلوگیری از ایجاد این جوش ها روی پوست است.
بهترین دفاع شما در برابر جوش های سر سیاه جلوگیری از بروز آنهاست. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا محدود کردن تعداد دانه های سر سیاه انجام دهید:

  • از لمس مداوم پوست خود اجتناب کنید

اگرچه گفتن این حرف آسان تر از انجام آن است، اما توجه به این نکته حیاتی است.

باکتری ها و روغن در سراسر دست شما هستند و هر زمان که پوست خود را لمس می کنید، آن را به صورت خود منتقل می کنید. این می تواند منجر به افزایش التهاب و مشکلات پوستی اضافی، از جمله هایپرپیگمانتاسیون شود.

لمس مداوم پوست شما نیز می تواند باعث ایجاد اسکار دائمی شود. می دانیم که سخت است، اما سعی کنید مقاومت کنید.

  • محصولات آرایش و مراقبت از پوست مناسب را انتخاب کنید

اگر در مورد پایان دادن به جوش های سرسیاه مزاحم جدی هستید، مراقب محصولاتی باشید که روی صورت خود می گذارید. این کار با شناخت درست پوست یا مشاوره با یک متخصص در کلینیک معتبر امکانپذیر است.

نظرات غیرفعال شده است.