درمان خانگی افتادگی پلک

درمان خانگی افتادگی پلک

افتادگی پلک یکی از مشکلاتی است که بر روی زیبایی ظاهری بسیار موثر است. این افتادگی معمولاً به دلیل کاهش انعطاف‌پذیری در اطراف چشم‌ها رخ می‌دهد. با افزایش سن، عضلات و بافت‌های بدن به طور طبیعی ضعیف می‌شوند.

عضلات پلک که مسئول بالا نگه داشتن پلک و باز نگه داشتن چشم هستند نیز ضعیف می شوند. با ضعیف شدن این عضلات، پلک ممکن است شروع به افتادن کند. افتادگی پلک می‌تواند ظاهر خسته و پیرتری به چهره افراد بدهد.

از دیگر تأثیرات آن می‌توان به کاهش وضوح چشمان و حتی مشکلات بینایی نیز اشاره کرد.

با ما همراه باشید تا با راهکارهای درمان خانگی افتادگی پلک و راهکارهای پیشگیری و مراقبت از افتادگی پلک بیشتر آشنا شوید.

علت ایجاد افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک یا پتوز (Blepharoptosis) یک بیماری چشمی است که در آن پلک بالایی یک یا هر دو چشم پایین می‌افتد. این وضعیت می‌تواند باعث مشکلات بینایی، از جمله دوبینی، کاهش بینایی و حساسیت به نور شود.

دلایل مختلفی برای افتادگی پلک وجود دارد، از جمله:

  • عوامل ژنتیکی: در برخی موارد، افتادگی پلک یک بیماری ارثی است.
  • افزایش سن: با افزایش سن، عضلات پلک ضعیف می‌شوند و می‌توانند باعث افتادگی پلک شوند.
  • آسیب به چشم: ضربه به چشم یا جراحی چشم می‌تواند باعث آسیب به عضلات پلک شود و منجر به افتادگی پلک شود.
  • اختلالات عصبی: برخی از اختلالات عصبی، مانند میاستنی گراویس، می‌توانند باعث افتادگی پلک شوند.
  • اختلالات پزشکی دیگر: افتادگی پلک می‌تواند نشانه‌ای از برخی اختلالات پزشکی دیگر، مانند سکته مغزی، تومور مغزی و سرطان اعصاب یا ماهیچه‌ها باشد.

افتادگی پلک معمولاً با معاینه چشم توسط متخصص چشم تشخیص داده می‌شود. در برخی موارد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای تعیین علت افتادگی پلک انجام شود.

بیشتر بدانید:هیالورونیک اسید چیست؟

راهکار خانگی درمان افتادگی پلک با ماساژ

راهکارهای خانگی درمان افتادگی پلک

توجه داشته باشید که راهکارهای خانگی ممکن است تأثیرات متفاوتی در افتادگی پلک داشته باشند و نتایج ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. اما تعدادی از راهکارهای

درمان خانگی افتادگی پلک با ماساژ

ماساژ ملایم اطراف چشم با استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن آلوئه‌ورا یا روغن نارگیل می‌تواند به تقویت عضلات و افزایش جریان خون در این منطقه کمک کند.

روش خانگی درمان افتادگی پلک با ماساژ به شرح زیر است:

1-انگشتان خود را روی پلک بالایی قرار دهید.

  1. پلک را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید.
  2. این کار را به مدت 5 تا 10 دقیقه تکرار کنید.

در هنگام ماساژ پلک از اعمال فشار بیش از حد خودداری کنید. اگر احساس درد کردید، ماساژ را متوقف کنید. ماساژ را در صورت وجود هرگونه التهاب یا عفونت در چشم انجام ندهید.

توجه داشته باشید که ماساژ پلک معمولاً نتایج فوری ایجاد نمی کند. ممکن است لازم باشد این کار را به مدت چند هفته یا چند ماه به طور منظم انجام دهید تا نتایج قابل توجهی مشاهده کنید.

درمان خانگی افتادگی پلک با ماسک خانگی

ماسک ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه‌ورا به عنوان یک ماده آنتی‌اکسیدانی و آنتی-التهابی شناخته شده است، این گیاه همچنین حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های است.که می‌تواند به بهبود سلامت پوست و کاهش افتادگی پلک کمک کند.

ماسک خیار

ماسک خیار یک راهکار طبیعی و مؤثر برای درمان افتادگی پلک و بهبود وضعیت پوست اطراف چشم است.خیار به دلیل خواص آب‌دهی، آرامش‌بخش و آنتی‌اکسیدانی خود می‌تواند به تسریع در بهبود وضعیت پوست اطراف چشم و کاهش افتادگی کمک کند.

برای تهیه و استفاده از ماسک خیار، به ترتیب زیر عمل کنید:

خیار را به صورت ریز یا با استفاده از رنده خرد کنید تا به راحتی بر روی پوست قرار گیرد. می‌توانید به مخلوط خیار عسل یا ژل آلوئه‌ورا اضافه کنید. عسل به عنوان یک ماده آنتی‌اکسیدانی و آرامش‌بخش مفید است و ژل آلوئه‌ورا نیز خواص التیام‌بخش و مرطوب‌کننده دارد.

سپس ماسک را روی چشم‌ها قرار دهید، برای این منظور مخلوط خیار را به دقت روی پوست اطراف چشمها بمالید. اطمینان حاصل کنید که ماسک به اطراف چشم بپوشد.

ماسک را حداقل 15-20 دقیقه بر روی پوست نگه دارید تا مواد مغذی و آب خیار به پوست جذب شود. پس از مدت زمان مشخص، ماسک را با آب گرم بشویید و با حوله  نرم پوست را خشک کنید.

اثربخشی این ماسک وابسته  به دوره‌های منظم و مکرر انجام دهید تا نتایج بهتر و ماندگارتری حاصل شود. ماسک خیار می‌تواند به مرور زمان به تسریع در تقویت پوست اطراف چشم و کاهش افتادگی کمک کند.

ماسک خرما و عسل

مخلوطی از عسل و خرما به عنوان یک ماسک طبیعی می‌تواند مواد مغذی فراوانی را به پوست اطراف چشم ارائه داده و به تقویت و جوان‌سازی پوست کمک کند.

درمان خانگی افتادگی پلک با تمرینات چشم

انجام تمرینات ساده چشم، مانند چرخش چشمان به صورت مداوم از افتادگی پلک جلوگیری کرده و به تقویت عضلات اطراف چشم کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که هر راهکاری نیاز به پیش‌بردن تازه و مداوم دارد و همچنین ممکن است نتایج آنها با توجه به شرایط و ویژگی‌های هر فرد متفاوت باشد. در صورتی که مشکل افتادگی پلک شما به شدت است، بهتر است با متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.

بیشتر بدانید: میزان ماندگاری لیفت ابرو با نخ چقدر است؟

درمان خانگی افتادگی پلک با لیفت ابرو با نخ

سایر روش های درمان افتادگی پلک

لیفت ابرو با نخ

لیفت ابرو با نخ یک روش غیرجراحی برای بالا کشیدن ابرو و درمان افتادگی پلک است. در این روش، پزشک از نخ‌های مخصوصی استفاده می‌کند که به صورت نامحسوس در زیر پوست قرار می‌گیرند. این نخ‌ها باعث می‌شوند که پوست و ماهیچه‌های ابرو بالا کشیده شوند و افتادگی پلک برطرف شود.

لیفت ابرو با نخ مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • دوره نقاهت کوتاه
  • درد و ناراحتی کم
  • عوارض جانبی کمتر نسبت به جراحی
  • هزینه کمتر نسبت به جراحی

این روش برای افرادی که دچار افتادگی خفیف تا متوسط پلک هستند، مناسب است. ماندگاری لیفت ابرو با نخ معمولاً بین 1 تا 2 سال است.

در اینجا مراحل انجام لیفت ابرو با نخ آورده شده است:

  1. ابتدا، پزشک ناحیه اطراف ابرو را بی‌حس می‌کند.
  2. سپس، پزشک نخ‌های مخصوص را در زیر پوست قرار می‌دهد.
  3. در نهایت، پزشک نخ‌ها را به صورت نامحسوس گره می‌زند.

هایفوتراپی

هایفوتراپی یک روش غیرجراحی برای لیفتینگ صورت است. در این روش، از امواج صوتی متمرکز با فرکانس بالا برای گرم کردن لایه همبندپوست استفاده می‌شود. این لایه زیر پوست قرار دارد و مسئول حمایت از ماهیچه‌های صورت است. گرم کردن لایه همبند پوست باعث تحریک تولید کلاژن جدید می‌شود که نتیجه آن سفت شدن پوست و رفع افتادگی است.

درمان خانگی افتادگی پلک با هایفوتراپی

هایفوتراپی برای درمان افتادگی پلک نیز کاربرد دارد. در این روش، امواج اولتراسوند به طور مستقیم و متمرکز به پلک ها برخورد می کند. گرمای ایجاد شده باعث سفت شدن پوست پلک‌ها و رفع افتادگی می‌شود.

هایفوتراپی برای درمان افتادگی پلک مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • دوره نقاهت کوتاه
  • درد و ناراحتی کم
  • عوارض جانبی کمتر نسبت به جراحی
  • هزینه کمتر نسبت به جراحی

ماندگاری هایفوتراپی برای درمان افتادگی پلک معمولاً بین 1 تا 2 سال است.

مراحل انجام هایفوتراپی برای درمان افتادگی پلک به شرح زیر است:

  1. ابتدا، ناحیه اطراف چشم‌ها بی‌حس می‌شود.
  2. سپس، پزشک دستگاه هایفو را روی پلک‌ها قرار می‌دهد.
  3. در نهایت، پزشک امواج اولتراسوند را به صورت پالس‌های کوتاه و متمرکز به پلک‌ها ارسال می‌کند.

پس از انجام هایفوتراپی، ممکن است کمی تورم و کبودی داشته باشید. این عوارض معمولاً طی چند روز برطرف می‌شوند.

نظرات غیرفعال شده است.