خواص موز برای معده

خواص موز برای معده

موز یک میوه مفید و همچنین خوشمزه است. می توانید آنها را به صورت خام، مخلوط شده در اسموتی مورد علاقه خود یا در ساندویچ کره بادام زمینی و موز، نان موز یا کلوچه بخورید.

یک موز متوسط حدود 110 کالری دارد و سرشار از مواد مغذی مهمی مانند پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6 است. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص معده برای معده بپردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

موز حاوی چه ترکیبات مفیدی است؟

موز از یک گیاه گلدار گرمسیری رشد می کند. آنها نرم، شیرین و منبع مناسبی از برخی مواد مغذی مهم هستند. منشا آنها آسیای جنوب شرقی است، اما امروزه موز در بیش از 150 کشور در آب و هوای گرمسیری از جمله آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی، چین و هند کشت می شود. مردم از زمان های قدیم موز را پرورش داده اند واز مزایای سلامتی آن بهره مند می شوند.

موز حاوی فیبر و بسیاری از مواد مغذی مفید است، از جمله:

پتاسیم
ویتامین B6
ویتامین سی
آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت های مختلف

خواص موز برای معده

علیرغم محتوای قند، موز دارای شاخص گلیسمی پایین است. (شاخص گلیسمی معیاری است که نشان می دهد یک غذا با چه سرعتی قند خون شما را افزایش می دهد.) در حقیقت فیبر موجود در موز است که به هضم غذا کمک می کند. موز حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که می تواند در کنترل سرعت هضم کربوهیدرات ها نقش داشته باشد.

موز ممکن است برای شکم شما نیز مفید باشد. این میوه دارای پروبیوتیک است. پروبیوتیک باکتری های خوب موجود در روده شما هستند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها می‌توانند به اسهال آزاردهنده افراد پس از مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها کمک کنند.

علاوه بر این پروبیوتیک ها فواید زیر را برای بدن شما دارند:

بهبود عفونت های مخمری و مجاری ادراری (UTIs)
بهبود برخی از عفونت های روده خود را درمان کنید
کاهش سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
عدم تحمل لاکتوز را کاهش دهید
برخی از علائم آلرژی را کاهش دهید
پروبیوتیک ها حتی ممکن است به کاهش شدت سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند.

موز حاوی فروکتولیگوساکاریدها (FOS) است که کربوهیدرات های پر از فروکتوز منحصر به فردی هستند که شما به طور کامل هضم نمی کنید. این FOS در فرآیندی نقش دارند که به حفظ تعادل باکتری های خوب در روده تحتانی شما کمک می کند.

موز سبز یا نارس منبع خوبی از نشاسته مقاوم است که در روده کوچک شما هضم نمی شود. در عوض، در روده بزرگ تخمیر می شود و باکتری های خوب روده شما را تغذیه می کند. نشاسته مقاوم می تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند که به کاهش وزن کمک می کند. برای مقابله با یبوست نیز مفید است. نشاسته مقاوم همچنین می تواند کلسترول را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم کند.

از آنجایی که بیشتر مردم دوست ندارند یک موز سبز را پوست کنده و بخورند، چون جویدن آنها سخت است، از میوه نارس آن در آرد و سایر محصولات غذایی استفاده می شود.

بیشتر بدانید: فواید تزریق فیلر

آنتی اکسیدان های موجود در موز

سایر خواص موز برای بدن

موز سرشار از پتاسیم و سایر مواد معدنی و ویتامین های مهم است که به بدن شما کمک می کند تا عملکردهای حیاتی را انجام دهد. مزایای بالقوه آنها عبارتند از:

1-سلامت قلب

موز بیشتر به دلیل داشتن پتاسیم شناخته شده است که نقش مهمی در سلامت قلب دارد. این ماده معدنی و الکترولیت حیاتی بار الکتریکی کوچکی را حمل می کند و باعث می شود سلول های عصبی سیگنال هایی را برای ضربان منظم قلب و انقباض ماهیچه ها ارسال کنند. غذاهای حاوی پتاسیم به محافظت در برابر سخت شدن شریان ها (آترواسکلروز) و فشار خون بالا کمک می کنند.

یک موز متوسط حدود 450 میلی گرم به شما می دهد که حدود 10 درصد از نیاز روزانه شما است. غذاهای غنی از پتاسیم همچنین به شما کمک می‌کنند هنگام ادرار کردن و شل کردن دیواره‌های رگ‌های خونی، سدیم بیشتری را دفع کنید، که هر دو به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

علاوه بر این، پتاسیم:

ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد.
با افزایش سن می تواند به حفظ سلامت استخوان های شما کمک کند.
ممکن است به عضلات شما کمک کند تا بهتر کار کنند.
می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند.

2-مدیریت دیابت

خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای با گلیسمی پایین (و اجتناب از غذاهای با گلیسمی بالا) ممکن است خطر عوارض را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. اگر دیابت دارید، می توانید در زمان نیاز به یک میان وعده نصف موز را میل کنید.

مانند همه میوه ها، موز هم کربوهیدرات دارد، یک موز متوسط حدود 27 گرم کربوهیدرات به شما می دهد.

3-کنترل وزن

فیبر موجود در موز، می تواند به شما در کنترل وزن کمک کند.

بر کسی پوشیده نیست که مقدار مناسب فیبر در رژیم غذایی شما برای شما مفید است. یک موز رسیده با اندازه متوسط 3 گرم از آن را به شما می دهد. این حدود 10 درصد از چیزی است که هر روز نیاز دارید. بیشتر فیبر موجود در موز همان فیبر محلول است. این نوع فیبر به کنترل کلسترول و فشار خون شما کمک کند و در کاهش التهاب نیز موثر است.

به طور کلی، غذاهایی که فیبر بالایی دارند، بدون کالری اضافی به شما احساس سیری می دهند. همچنین اگر می خواهید چند گرم وزن کم کنید، موز یک انتخاب خوب برای کنترل اشتهاست.

4-سرشار از آنتی اکسیدان

میوه ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان های رژیمی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این میوه حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله فلاونوئیدها و آمین ها هستند. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش خطر بیماری قلبی و .. می شوند.

آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول های شما ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. اگر آنتی‌اکسیدان‌های کافی مصرف نکنید، رادیکال‌های آزاد می‌توانند در طول زمان تجمع پیدا کنند و اگر سطح آن‌ها به اندازه کافی در بدن شما بالا برود باعث آسیب می‌شوند.

5-ریکاوری سریعتر بعد از تمرین

تحقیقات نشان می‌دهد که موز همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا پس از تمرین‌های سنگین سریعتر ریکاوری کنید. اما برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

6-پیشگیری از سرطان

یک مطالعه نشان داد کودکانی که به طور منظم موز و پرتقال می‌خورند و آب پرتقال می‌نوشند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی قرار دارند. ترکیبات مختلف موز در برابر سرطان سینه، دهانه رحم، کولورکتال، مری، کبد، دهان، پروستات و پوست موثر بوده است. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

خوردن موز و پیشگیری از سرطان

7-به بهبود حافظه و خلق و خوی کمک می کند

موز حاوی تریپتوفان که یک اسید آمینه مفید است، می باشد. این اسید آمینه در بدن شما به سروتونین تبدیل می شود که خلق و خو را تقویت می کند. بسیاری از مواد دیگر موجود در موز برای مبارزه با زوال  عقل موثرند. تحقیقات در مورد بهترین راه برای استفاده از این ترکیبات برای سلامت مغز ادامه دارد.

مضرات موز برای بدن

موز می تواند به دلایل مختلف از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، یک اختلال رایج که باعث درد شکم، گرفتگی، گاز، نفخ و سایر مشکلات گوارشی می شود، معده شما را آسیب برساند.

همچنین در صورت عدم تحمل فروکتوز یا آلرژی نادر به موز، ممکن است ناراحتی معده برای شما ایجاد کند. موز حاوی سوربیتول است که گاهی اوقات می تواند منجر به گاز، نفخ و اسهال نیز شود.

موز و سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

موز یک غذای محرک رایج برای افراد مبتلا به IBS است، زیرا وقتی موز در معده تجزیه می شود، می تواند باعث ایجاد گاز اضافی شود.

موز همچنین سرشار از فروکتوز (نوعی قند ساده) است، به خصوص زمانی که بیش از حد رسیده باشد. بنابراین به بسیاری از افرادی که IBS دارند توصیه می شود از مصرف موز اجتناب کنند، زیرا می تواند عوارض جانبی مشابهی مانند لاکتوز هضم نشده (قند موجود در شیر) ایجاد کند.

آلرژی به موز

آلرژی به موز نادر است و کمتر از 1.2 درصد از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به موز به گرده یا لاتکس نیز حساسیت دارند زیرا ساختارهای پروتئینی مشابهی دارند.

فرد مبتلا به آلرژی به موز ممکن است در عرض چند دقیقه پس از خوردن میوه، خس خس سینه، تنگ شدن گلو یا کهیر را تجربه کند. آنها همچنین ممکن است حالت تهوع، درد شکم، استفراغ و اسهال را تجربه کنند

نظرات غیرفعال شده است.