برای تقویت ناخن چه کنیم؟

تقویت ناخن

تغییر در عادات سبک زندگی و تغذیه به تقویت ناخن ها کمک میکند. هیدراته ماندن، مصرف مکمل بیوتین و اجتناب از برخی مواد شیمیایی تنها برخی از مواردی است که می توانید برای تقویت ناخن و داشتن یک ناخن زیبا و سالم امتحان کنید.

خبر خوب این است که ما همیشه می‌توانیم در سبک زندگی و عادات خود تغییراتی ایجاد کنیم تا به تقویت ناخن‌هایمان کمک کنیم و آنها را به فرمی که میخواهیم برسانیم. در اینجا 12 نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای تقویت ناخن های خود در کمترین زمان استفاده کنید.

روش های تقویت ناخن

1. مکمل بیوتین مصرف کنید

بیوتین که به عنوان ویتامین H یا ویتامین B7 نیز شناخته می شود، یکی از ویتامین های گروه B است. از آنجایی که محلول در آب است، در بدن ذخیره نمی شود، بنابراین می توانید با خیالت راحت آن را به صورت روزانه مصرف کنید.

بیوتین می تواند به تقویت مو و ناخن کمک کند. همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن کمک می کند. بیوتین همچنین در غذاهایی مانند ساردین، تخم مرغ پخته شده و حبوبات یافت می شود، یا می توانید از مکمل های ویتامین B استفاده کنید.

2. قرار گرفتن در معرض آب را به حداقل برسانید

قرار دادن بیش از حد ناخن ها در آب سبب می شود، ناخن های شما ضعیف و شکننده شوند. هنگام شستن ظروف دستکش بپوشید و سعی کنید هنگام حمام دستان خود  بیش از حد در معرض شوینده ها قرار ندهید.

البته غیرممکن است که همیشه از شستن دستان خود اجتناب کنید، اما این موضوعی است که باید به آن توجه داشت.

3. هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون رطوبت کافی، ناخن ها شکننده شده و به راحتی می شکنند و پوسته می شوند. نوشیدن آب کافی به ناخن ها کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کرده و قوی بمانند.

4. به رژیم غذایی خود توجه کنید

مطمئن شوید که یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متنوع و همچنین مصرف مولتی ویتامین با مواد معدنی را دارید. رژیم غذایی با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی می‌تواند بر کل بدن شما – از جمله ناخن‌ها – تأثیر بگذارد. اگر داروی خاصی مصرف میکنید برای جلوگیری از ایجاد تداخلات دارویی قبل از مصرف مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید.

5. مراقب محصولاتی که استفاده می کنید باشید

بسیاری از لاک ها یا درمان ها حاوی مواد شیمیایی یا پاک کننده های ناخن مضر هستند، این مواد در واقع می توانند ناخن ها را ضعیف کنند. از پاک کننده های لاک ناخن حاوی استون باید اجتناب کرد زیرا به ناخن ها آسیب میرساند. به دنبال لاک های غیر سمی و همچنین لاک پاک کن بدون استون باشید.

بیشتر بدانید: برای سفت شدن پوست صورت چه کنیم؟

ناخن طبیعی و زیبا

6. در صورت امکان از استفاده از ناخن های مصنوعی خودداری کنید

در حالی که ناخن مصنوعی به عنوان یک جایگزین آسان برای کسانی که در رشد ناخن های خود مشکل دارند، تبلیغ می شود، استفاده مکرر می تواند باعث کنده شدن ناخن های شما شود یا در بهترین حالت آنها را ضعیف می کند. اما اگر همچنان می‌خواهید از ناخن مصنوعی استفاده کنید، حتما به ناخن‌هایتان در بین کاشت استراحت دهید.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) مورد نیاز برای ژل لاک به عنوان یک عامل خطر برای سرطان شناخته شده است، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

قرار گرفتن در معرض این اشعه، همچنین باعث پیری پوست می شود. بنیاد سرطان پوست توصیه می‌کند حداقل 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن دست‌ها در معرض اشعه ماوراء بنفش، از کرم ضد آفتاب روی دست‌های خود استفاده کنید.

7. از لاک ناخن استفاده نکنید

در همین راستا، اگرچه لاک ناخن زیبا به نظر می رسد، ناخن های شما نیاز به تنفس دارند. استفاده مداوم از لاک، حتی لاک غیر سمی، می تواند ناخن را ضعیف کند. پس از استفاده از لاک به مدت یک هفته یا بیشتر، لاک را با یک لاک پاک کن بدون استون پاک کنید و سپس اجازه دهید ناخن های شما به مدت یک هفته بدون لاک باشد.

8. ناخن های خود را  کوتاه نگه دارید

ناخن‌های بلند بیشتر احتمال دارد که بشکنند و روی چیزها گیر کنند، در حالی که ناخن‌های کوتاه‌تر احتمال تراشیده شدن، ترک خوردن یا شکافتن آن‌ها را کاهش می‌دهد و به قوی نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کند.

9. از ناخن های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید

استفاده از ناخن به عنوان ابزار می تواند منجر به شکستگی و خرد شدن ناخن شود که به نوبه خود می تواند ناخن را ضعیف کند.

10. از لوسیون روی ناخن های خود استفاده کنید

بعد از پاک کردن لاک، یا بعد از هر بار شستشوی دست ها از کرم دست روی دست‌هایتان استفاده کنید و مطمئن شوید که ناخن‌هایتان را مرطوب می‌کنید. می توانید این کار را هر بار که دستان خود را می شویید انجام دهید.

11. نحوه سوهان زدن ناخن های خود را تغییر دهید

سوهان زدن ناخن ها در یک حرکت رفت و برگشتی مانند اره در واقع می تواند ناخن های شما را ضعیف کند. در عوض، ناخن ها را در یک جهت سوهان بزنید.

به خاطر داشته باشید که سوهان زدن بیش از حد می تواند ناخن را ضعیف کند.

بیشتر بدانید: چگونه پوست سالم و جوان داشته باشیم؟

سوهان زدن ناخن

 

12. با پزشک خود صحبت کنید

اگر چندین هفته، روتین های مراقبت از ناخن را امتحان کرده اید و هیچ تغییری در ناخن های خود مشاهده نکرده اید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا علت ضعیف شدن ناخن هایتان را به شما بگوید.

نظرات غیرفعال شده است.