ویروس هرپس سیمپلکس

ویروس هرپس سیمپلکس

تخمین زده می شود که 3.7 میلیارد نفر زیر 50 سال در سراسر جهان عفونت ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 دارند که عامل اصلی تبخال دهان است.
تخمین زده می شود که 491 میلیون نفر در رده سنی 15 تا 49 سال  در سراسر جهان به عفونت ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 که عامل اصلی تبخال تناسلی است، مبتلا هستند.

اکثر عفونت‌های ویروس هرپس سیمپلکس بدون علامت یا ناشناخته هستند، اما علائم تبخال شامل تاول‌ها یا زخم‌های دردناکی است که می‌توانند در طول زمان عود کنند.
عفونت با هرپس سیمپلکس نوع دوم خطر ابتلا و انتقال عفونت HIV را افزایش می دهد.

عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس چیست؟

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)، که به عنوان تبخال شناخته می شود، یک عفونت شایع است که می تواند باعث ایجاد تاول یا زخم دردناک شود. در درجه اول از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود. قابل کنترل است اما قابل درمان نیست.

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد.

نوع 1 (HSV-1) بیشتر از طریق تماس دهانی گسترش می یابد و باعث ایجاد عفونت در داخل یا اطراف دهان (تبخال دهان یا تبخال) می شود. همچنین می تواند باعث تبخال تناسلی شود. بیشتر بزرگسالان به HSV-1 آلوده هستند.

نوع 2 (HSV-2) از طریق تماس جنسی گسترش می یابد و باعث تبخال تناسلی می شود.

اکثر مردم هیچ علامتی ندارند یا فقط علائم خفیف دارند. این عفونت می تواند تاول ها یا زخم های دردناکی ایجاد کند که به مرور زمان عود می کنند. داروها می توانند علائم را کاهش دهند اما نمی توانند عفونت را درمان کنند.

علائم مکرر تبخال دهان و تناسلی ممکن است ناراحت کننده باشد. تبخال تناسلی نیز ممکن است سخت باشد و بر روابط جنسی تأثیر بگذارد. با این حال، با گذشت زمان، اکثر افراد مبتلا به هرپس هرپس با این عفونت زندگی می کنند.

علائم آلوده شدن با هرپس سیمپلکس

اکثر افراد مبتلا به تبخال هیچ علامتی ندارند یا فقط علائم خفیف دارند. بسیاری از مردم نمی دانند که به عفونت مبتلا هستند و می توانند بدون اینکه بدانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

علائم می تواند شامل تاول ها یا زخم های دردناک و عود کننده باشد. عفونت های جدید ممکن است باعث تب، بدن درد و تورم غدد لنفاوی شوند.

علائم ممکن است در طول اولین قسمت عفونت با یک دوره عود کننده متفاوت باشد. اگر علائم ظاهر شوند، اغلب با گزگز، خارش یا سوزش در نزدیکی محل ظاهر شدن زخم ها شروع می شوند.

علائم شایع تبخال دهان شامل تاول (زخم سرد) یا زخم باز (زخم) در داخل یا اطراف دهان یا لب ها است.

علائم شایع تبخال تناسلی شامل برآمدگی ها، تاول ها یا زخم های باز (زخم) در اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد است.

این زخم ها و تاول ها معمولاً دردناک هستند. تاول ها ممکن است باز شوند، ترشح کنند و سپس پوسته شوند.

در طول اولین عفونت، افراد ممکن است موار زیر را تجربه کنند:

  • تب
  • بدن درد
  • گلودرد (تبخال دهان)
  • سردرد
  • غدد لنفاوی متورم در نزدیکی عفونت

این تبخال ها ممکن است در طول زمان شیوع مکرر داشته باشند. این موارد معمولاً کوتاه‌تر و شدیدتر از شیوع اول هستند.

مطالب مرتبط: ویروس نیپا

تبخال

درمان ویروس هرپس سیمپلکس

داروها اغلب برای درمان اولین یا دوره های مکرر تبخال استفاده می شوند. آنها می توانند طول مدت علائم و شدت آنها را کاهش دهند، اما نمی توانند عفونت را درمان کنند.

مصرف دوز روزانه کمتر از داروها همچنین می‌تواند تعداد دفعات بروز علائم را کاهش دهد.

درمان اغلب برای افرادی توصیه می شود که دوره های بسیار دردناک یا مکرر دارند یا می خواهند خطر ابتلا به تبخال را به شخص دیگری کاهش دهند.

داروهایی برای کمک به درد ناشی از زخم ها عبارتند از استامینوفن، ناپروکسن یا ایبوپروفن. داروهایی که می توانند برای بی حس کردن ناحیه آسیب دیده استفاده شوند عبارتند از بنزوکائین و لیدوکائین.

ویروس هرپس سیمپلکس در داخل سلول های عصبی زندگی می کند و به طور متناوب بین غیر فعال و فعال است. محرک های خاصی می توانند ویروس را فعال کنند از جمله:

  • بیماری یا تب
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • دوره قاعدگی
  • جراحت
  • استرس عاطفی
  • عمل جراحی.

برای افرادی که تبخال دهانشان با نور خورشید فعال می شود، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند خطر عود را کاهش دهد.

 کاهش علائم تبخال دهان

  • نوشیدنی های سرد بنوشید یا بستنی را بمکید
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

برای کاهش تبخال تناسلی

  • به مدت 20 دقیقه در حمام گرم بنشینید (بدون صابون)
  • لباس های گشاد بپوشید
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

راه هایی برای کاهش خطر گسترش تبخال وجود دارد که عبارتند از:

با شریک زندگی خود در مورد ابتلا به تبخال صحبت کنید. در صورت داشتن علائم، رابطه جنسی نداشته باشید و همیشه از کاندوم استفاده کنید
اقلامی را که به بزاق (تبخال دهان) برخورد کرده اند به اشتراک نگذارید.
اگر باردار هستید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا خطر انتقال تبخال به کودک شما وجود دارد.

ویروس تبخال تناسلی

نظرات غیرفعال شده است.