رژیم آب درمانی

رژیم آب درمانی

رژیم آب درمانی ژاپنی شامل نوشیدن چند لیوان آب با دمای اتاق هر روز صبح، زمانی که برای اولین بار از خواب بیدار می شوید، است. ادعا شده است که این عمل می تواند بسیاری از مشکلات از جمله یبوست، فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و سرطان را درمان کند. با این حال، بسیاری از این ادعاها اغراق آمیز هستند یا کاملا توسط علم اثبات نشده است.

این مقاله به بررسی مزایا، خطرات و اثربخشی رژیم آب درمانی ژاپنی می پردازد.

رژیم آب درمانی ژاپنی چیست؟

ظاهراً رژیم آب درمانی ژاپنی نام خود را از استفاده گسترده در طب ژاپنی و در بین مردم ژاپن گرفته است. این رژیم شامل نوشیدن آب با دمای اتاق یا آب گرم با معده خالی پس از بیدار شدن از خواب برای پاکسازی سیستم گوارش و تنظیم سلامت روده است که – به گفته طرفداران – می تواند بیماری های مختلف را التیام بخشد.

علاوه بر این، طرفداران آب درمانی ژاپنی ادعا می کنند که آب سرد مضر است زیرا می تواند باعث سفت شدن چربی ها و روغن های موجود در غذا در دستگاه گوارش شما شود و در نتیجه هضم را کند کرده و باعث بیماری شود.

درمان شامل مراحل زیر است که باید روزانه تکرار شوند:

پس از بیدار شدن از خواب و قبل از مسواک زدن، چهار تا پنج لیوان 3/4 فنجان (160 میلی لیتر) آب با دمای اتاق بنوشید و 45 دقیقه صبر کنید، سپس صبحانه خود را میل کنید.
در این رژیم باید 15 دقیقه قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید و حداقل 2 ساعت قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری صبر کنید.
به گفته پزشکان، آب درمانی ژاپنی باید برای دوره های مختلف برای درمان شرایط مختلف انجام شود. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • یبوست: 10 روز
  • فشار خون بالا: 30 روز
  • دیابت نوع 2: 30 روز
  • سرطان: 180 روز

اگرچه نوشیدن آب بیشتر به درمان یبوست و فشار خون کمک میکند، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رژیم آب درمانی ژاپنی می تواند دیابت نوع 2 یا سرطان را کنترل یا درمان کند. با این حال، نوشیدن آب بیشتر ممکن است فواید دیگری برای سلامتی به همراه داشته باشد.

فواید رژیم آب درمانی ژاپنی

اگرچه آب درمانی ژاپنی درمان موثری برای بسیاری از شرایطی نیست که ادعا می‌شود بهبود می‌یابند، نوشیدن آب بیشتر همچنان می‌تواند به برخی از فواید سلامتی منجر شود.

علاوه بر این، پیروی از این پروتکل درمانی ممکن است منجر به کاهش وزن شود زیرا می تواند باعث شود کالری دریافتی خود را محدود کنید.

پیشنهاد مطالعه: بیماری تب دنگی

آب خوردن به صورت روزانه

فواید هیدراته شدن بدن با رژیم آب درمانی ژاپنی

استفاده از آب درمانی ژاپنی شامل نوشیدن چندین لیوان آب در روز است که به شما کمک می کند تا به اندازه کافی هیدراته بمانید. هیدراتاسیون کافی فواید زیادی دارد، از جمله:

  • عملکرد بهینه مغز
  • سطوح انرژی پایدار
  • و تنظیم دمای بدن و فشار خون

علاوه بر این، نوشیدن آب بیشتر ممکن است به جلوگیری از یبوست، سردرد و سنگ کلیه کمک کند

بیشتر مردم برای رفع تشنگی خود به سادگی با نوشیدن نوشیدنی مایعات کافی دریافت می کنند. با این حال، اگر بسیار فعال هستید، در خارج از منزل کار می کنید یا در آب و هوای گرم زندگی می کنید، ممکن است نیاز به نوشیدن بیشتر داشته باشید.

دریافت کالری کمتر در رژیم ژاپنی

تمرین آب درمانی ژاپنی ممکن است به کاهش وزن از طریق محدودیت کالری کمک کند.

ابتدا، اگر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مانند آب میوه یا نوشابه را با آب جایگزین کنید، کالری دریافتی شما به طور خودکار کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، پایبندی به رژیم غذایی فقط 15 دقیقه قبل از هر وعده غذایی، که پس از آن به مقدار کمتری غذا میخورید، ممکن است کالری دریافتی شما را محدود کند.

در نهایت، نوشیدن آب بیشتر ممکن است به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و باعث شود کالری کلی کمتری از غذا دریافت کنید.

با این حال تحقیقات در مورد تأثیر مصرف آب بر کاهش وزن مختلف است، با برخی از مطالعات نتایج مثبت و برخی دیگر هیچ تاثیری مشاهده نشده است.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

آب درمانی ژاپنی با عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی بالقوه همراه است.

مسمومیت با آب یا هیدراتاسیون بیش از حد ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی آب بنوشید. این به دلیل هیپوناترمی – یا سطوح پایین نمک – در خون شما به دلیل رقیق شدن خون توسط مایع بیش از حد ایجاد می شود.

این یک بیماری جدی است که می‌تواند منجر به مرگ شود، اما در افراد سالمی که کلیه‌هایشان قادر به دفع سریع مایعات اضافی هستند، نادر است. افرادی که در معرض افزایش خطر هیپوناترمی هستند شامل افرادی با مشکلات کلیوی، ورزشکاران استقامتی و افرادی هستند که از داروهای محرک استفاده می کنند.

برای ایمن بودن، بیش از 4 فنجان (1 لیتر) مایع در ساعت ننوشید، زیرا این حداکثر مقداری است که کلیه‌های یک فرد سالم می‌توانند یکباره تحمل کنند.

یکی دیگر از معایب آب درمانی ژاپنی این است که به دلیل دستورالعمل های آن در مورد زمان بندی وعده های غذایی و غذا خوردن در یک بازه ی 15 دقیقه ای می تواند بسیار محدود کننده باشد.

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، محدودیت کالری بیش از حد می تواند منجر به افزایش مجدد وزن پس از اتمام دوره رژیم شود. محدود کردن کالری، تعداد کالری‌هایی را که در زمان استراحت می‌سوزانید کاهش می‌دهد و باعث افزایش هورمون گرلین می‌شود – که باعث افزایش احساس گرسنگی می‌شود.

آیا آب درمانی درمانی واقعا عمل می کند؟

آب درمانی ژاپنی به عنوان درمانی برای انواع بیماری ها از یبوست گرفته تا سرطان تبلیغ می شود، اما هیچ مدرکی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

ظاهراً این درمان روده شما را تمیز می کند و به تنظیم سلامت روده کمک می کند، اما هیچ تحقیق موجود این را تأیید نمی کند. مصرف آب نسبت به سایر عوامل مانند رژیم غذایی تأثیر بسیار کمتری بر تعادل باکتری های روده دارد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که تنها نکات مثبتی برای اجتناب از آب سرد وجود دارد. آب سرد دمای دستگاه گوارش شما را کاهش می دهد و ممکن است فشار خون را در برخی افراد کمی افزایش دهد، اما باعث جامد شدن چربی ها در دستگاه گوارش شما نمی شود.

قبل از استفاده از آب درمانی ژاپنی برای درمان یک بیماری، باید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که آب درمانی ژاپنی نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت های پزشکی استفاده شود.

بیشتر بدانید: فیلر خط خنده

اهمیت آب خوردن

نظرات غیرفعال شده است.