دلیل زانو درد در جوانی

دلیل زانو درد در جوانی می تواند هر چیزی از آسیب موقت گرفته تا یک بیماری مزمن مانند آرتریت ناشی شود. معمولاً می توانید با استراحت و داروهای بدون نسخه زانو درد را در خانه درمان کنید. اگر بیش از چند روز متوالی آسیب دیدید یا زانو درد داشتید می توانید به یک متخصص مراجعه کنید.

درد زانو چیست؟

زانو درد دردی یا ناراحتی است که در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌کنید.

مفاصل مکان هایی در بدن شما هستند که در آن دو استخوان به هم می رسند. مفصل زانو شما ران شما را به ساق پا متصل می کند. جایی است که استخوان ران شما (فمور) به استخوان ساق پا (درشت نی) می رسد.

زانو بزرگترین مفصل بدن شماست و در حین حرکت مقدار زیادی از وزن شما را جذب و تحمل می کند. به همین دلیل یکی از شایع ترین مفاصل آسیب دیده است. زانو درد می تواند یک مشکل موقت و کوتاه مدت باشد، اما همچنین می تواند یک مشکل مزمن (طولانی مدت) باشد که نیاز به تشخیص و درمان توسط یک متخصص دارد.

محل احساس درد زانو معمولاً به این بستگی دارد که کدام قسمت یا قسمتی از مفصل شما آسیب دیده است. ممکن است در مکان های زیر احساس درد کنید:

• نزدیک به سطح بالا یا پشت زانو (معمولاً مشکلی با عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌های شماست).
  • عمیق تر در داخل زانو (دردی که از استخوان ها یا غضروف شما می آید).
  • در چندین قسمت از زانو یا ساق پا.

درد زانو گاهی اوقات می تواند به نواحی دیگر سرایت کند. ممکن است در یک طرف درد احساس کنید که گاهی احساس می‌کنید از پشت زانوی شما می‌آید. درد همچنین می‌تواند به نواحی اطراف زانو مانند ساق پا یا ران شما کشیده شود.

زانو درد می تواند بیاید و برود. به عنوان مثال، ممکن است هنگام حرکت یا خم کردن زانوی خود احساس درد کنید که هنگام استراحت بهتر می شود. برخی افراد نیز در قسمت های مختلف روز احساس درد می کنند. ممکن است اول صبح که از خواب بیدار می شوید، درد بیشتری احساس کنید. همچنین احساس درد زانو در شب رایج است، به خصوص اگر در اوایل آن روز فعالیت بدنی داشته باشید.

معمولاً می‌توانید با استراحت از فعالیت‌های بدنی و مصرف مسکن‌های بدون نسخه درد زانو را در خانه درمان کنید. اگر دردی را احساس می‌کنید که به اندازه‌ای بد است که روی روال روزانه شما تأثیر می‌گذارد یا حرکت را سخت می‌کند، به یک متخصص مراجعه کنید. اگر درد زانو را تجربه کردید که بیش از چند روز طول کشید بدون اینکه بهتر شود به پزشک مراجعه کنید.

علت زانو درد در جوانی

شایع ترین علل زانو درد عبارتند از:

• آرتروز.
  • صدمات.
  • فعالیت های بدنی، ورزش و انجام کارهای بدنی همگی می توانند به مفصل زانو فشار وارد کنند. انجام همان حرکات تکراری (مانند پریدن زیاد، یا کار روی دست و زانو) می تواند باعث درد زانو شود.

زانو درد یکی از علائم مشکلات رایج استفاده بیش از حد است، از جمله:

• درد پاتلوفمورال ( یا زانوی دونده).
  • بیماری ازگود-شلاتر (زانوی جامپر) – فقط در کودکان و نوجوانان.
  • تاندونیت (به خصوص تاندونیت کشکک).
  • بورسیت (به ویژه بورسیت پیش کشکک).
  • آرتروز

بیشتر بدانید: خواص کنجد برای کودکان

درد زانو

هر آسیبی که به مفصل زانو شما آسیب برساند می تواند باعث درد شود. آسیب های زانو می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آسیب های فشاری مکرر
  • آسیب های ورزشی
  • آسیب هایی مانند سقوط یا تصادفات رانندگی.

برخی از شایع ترین آسیب هایی که باعث درد زانو می شوند عبارتند از:

• رگ به رگ شدن زانو.
  • زانوهای بیش از حد کشیده.
  • پارگی رباط زانو
  • پارگی مینیسک
  • شکستگی استخوان (شکستگی استخوان).
  • دررفتگی ها

مراقبت و درمان

اینکه چه درمان هایی برای زانو درد نیاز دارید به علت آن بستگی دارد. یک متخصص درمان هایی را بر اساس شدت درد و علت آن پیشنهاد می کند.

استراحت

برای جلوگیری از بدتر شدن آسیب، فعالیت بدنی که باعث درد شده است را متوقف کنید.

یخ

در روز اول پس از آسیب هر ساعت یک کمپرس یخ یا کمپرس سرد به مدت 15 تا 20 دقیقه اعمال کنید. بعد از یک روز، می توانید هر سه تا چهار ساعت یکبار یخ بزنید. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید (بسته یخ را در یک حوله یا پارچه بپیچید).

بانداژ

بانداژ به کاهش جریان خون به زانوی آسیب دیده کمک می کند و تورم را کاهش می دهد. یک باند فشاری بزنید یا آن را دور زانوی خود بپیچید. یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما نحوه اعمال و پوشیدن پوشش فشرده‌کننده را به صورت ایمن نشان دهد.

ارتفاع

زانوی خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. می توانید زانوی خود را با بالش، پتو یا کوسن بالا نگه دارید.

داروهای زانو درد

پزشک شما ممکن است داروهایی را برای تسکین زانو درد و سایر علائمی که تجربه می کنید پیشنهاد دهد.

اکثر افراد می توانند از داروهای بدون نسخه (ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن) یا استامینوفن استفاده کنند. این داروها را برای بیش از 10 روز متوالی بدون صحبت با پزشک خود یا اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید مصرف نکنید.

زانوبند

یک زانوبند از زانوی شما حمایت می کند و آن را در جای خود نگه می دارد. زانوبندها با نگه داشتن زانو در تراز کار می کنند. آنها معمولاً از پلاستیک یا فلز سفت با بالشتک‌ها و تسمه‌هایی ساخته می‌شوند که دور زانو و پای شما می‌پیچند. پزشک شما به شما می گوید که به چه نوع زانو بند نیاز دارید و هر چند وقت یکبار باید آن را بپوشید.

فیزیوتراپی

اگر آرتریت دارید یا در حال بهبودی از آسیب هستید، ممکن است، پزشک شما فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. یک فیزیوتراپ حرکات کششی و تمریناتی را به شما نشان می دهد که عضلات اطراف زانوی آسیب دیده شما را تقویت می کند. این باعث بهبود شما می شود و می تواند درد را تسکین دهد.

فیزیوتراپی زانو

جراحی زانو

اکثر افراد مبتلا به زانو درد نیازی به جراحی ندارند. اما اگر درد شدید باشد و سایر درمان ها کمکی نکرده باشند، ممکن است پزشک شما جراحی را پیشنهاد کند. ممکن است برای ترمیم رباط آسیب دیده، شکستگی استخوان یا اگر آرتریت شدید دارید، به جراحی نیاز داشته باشید.

آرتروسکوپی زانو رایج ترین نوع جراحی زانو است. جراح شما چند برش (برش) کوچک در پوست اطراف زانوی شما ایجاد می کند و سپس ابزار خاصی به نام آرتروسکوپ را در مفصل زانو قرار می دهد. آرتروسکوپ شامل یک دوربین و یک چراغ است که به جراح شما اجازه می‌دهد آسیب‌های داخل زانو را ببیند و ترمیم کند.

ممکن است نیاز به تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی) داشته باشید. جراح مفصل زانو را با ایمپلنت مصنوعی (پروتز) جایگزین می کند. اگر درد و سایر علائم در زانوی شما بر توانایی ایستادن، راه رفتن و حرکت شما تأثیر بگذارد، ممکن است پزشک شما تعویض زانو را توصیه کند. جراح شما تعویض کامل زانو یا تعویض جزئی زانو را پیشنهاد می کند. اینکه به کدام نوع جراحی نیاز خواهید داشت بستگی به علت درد دارد و این دارد که کدام قسمت‌های زانوی شما آسیب دیده است.