علت و درمان خال گوشتی روی گردن

خال گوشتی روی گردن

خال ها ضایعات کوچکی در پوست هستند. این خال ها مجموعه ای از ملانوسیت ها هستند. ملانین رنگدانه ای است که به پوست رنگ می دهد. رنگ خال ها متفاوت است اما معمولاً قهوه ای است.

با این حال، برخی از خال گوشتی روی گردن ممکن است بسیار تیره تر یا همرنگ پوست فرد باشند. آنها می توانند خشن، مسطح، برجسته باشند و از آن ها مو رشد کند. این خال ها به طور کلی گرد یا بیضی هستند و دارای لبه صاف می باشند.

ظاهر انواع خال گوشتی روی گردن

خال گوشتی روی گردن می تواند از نظر ظاهر و مقدار تغییر کنند. گاهی اوقات آنها در نهایت محو می شوند یا از بین می روند. برخی از خال ها به تغییرات سطح هورمون بدن پاسخ می دهند، همانطور که ممکن است در دوران بارداری، نوجوانی و سن بالاتر رخ دهد. در دوران نوجوانی معمولاً تعداد آنها افزایش می یابد، همچنین در دوران بارداری تیره تر می شوند و با افزایش سن به تدریج محو می شوند.

به طور کلی، خال ها قهوه ای هستند. با این حال، آنها می توانند در اندازه ها، شکل ها و رنگ های مختلف باشند:

شکل : آنها می توانند بیضی و گرد باشند.
رنگ : معمولاً قهوه‌ای متوسط ​​تا تیره، قهوه‌ای مایل به قرمز یا گوشتی هستند.
اندازه :خال ها می توانند از نظر اندازه بسیار متفاوت باشند. آنها می توانند کل یک بازو را بپوشانند یا به کوچکی سر سوزن باشند. به طور معمول، آنها کمتر از 6 میلی متر (1/4 اینچ) طول دارند.

سطح خال می تواند برجسته، چروکیده، یا صاف باشد. آنها ممکن است با یک رنگ شروع شوند و صاف باشند و سپس کمی برجسته شوند و رنگ آنها روشن شود. برخی ممکن است ساقه کوچکی داشته باشند و به تدریج از بین بروند.

بیشتر بدانید: درمان خانگی چروک درو چشم

علائم خال گوشتی روی گردن

اغلب، خال ها به طور کامل ناپدید می شوند.

اغلب خال‌ها در اوایل زندگی، تا سن 20 سالگی ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند تا میانسالی نیز ظاهر شوند.

خال هایی که بعد از 20 سالگی ظاهر می شوند باید به پزشک نشان داده شوند. همچنین اگر خال خارش، احساس سوزش، دردناک، خونریزی یا ترشح، پوسته پوسته یا پوسته پوسته شدن یا تغییر ناگهانی رنگ، ارتفاع، اندازه یا شکل خال دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اکثر خال ها در طول 20-30 سال اول زندگی فرد ظاهر می شوند، با این حال، برخی از آنها ممکن است هنگام تولد نوزاد نیز وجود داشته باشند. خال های ملانوسیتی مادرزادی در بدو تولد وجود دارند، هر خال که پس از تولد ظاهر شود، خال های ملانوسیتی هستند. افراد با پوست تیره معمولا خال های کمتری نسبت به پوست روشن دارند.

بررسی خطرات خال های گوشتی

اکثر خال گوشتی روی گردن  بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. آنها ممکن است با جراحی برداشته شوند اگر:

  • خال مشکوک به ملانوم است.
  • آزاردهنده است، مثلاً اگر اصلاحش برای بیمار مشکل باشد یا در لباس گیر کند.

خال ممکن است به چند روش برداشته شود:

برداشتن : در این روش ناحیه اطراف خال بی‌حس شده است، از یک تیغه کوچک برای بریدن اطراف و زیر خال استفاده می‌شود. تکنیکی که معمولا برای خال های کوچکتر استفاده می شود. نیازی به بخیه (بخیه) نیست.
جراحی اکسیزیون (بیوپسی برش) : خال به علاوه حاشیه اطراف پوست سالم با استفاده از چاقوی جراحی یا دستگاه پانچ بریده می شود. بخیه لازم است.
اگر ملانوم در مراحل اولیه تشخیص داده شود، زمانی که خال نازک است و از سطح پوست به سمت پایین رشد نکرده و به سایر قسمت های بدن سرایت نکرده است، با استفاده از یک تکنیک جراحی ساده برداشته می شود.

اگر در مراحل بعدی تشخیص داده شود، به علاوه مقداری پوست سالم اطراف آن – که حاشیه ایمنی نامیده می شود – برداشته می شود. اگر سرطان وارد جریان خون یا سیستم لنفاوی شده و تومورهایی در سایر قسمت‌های بدن ایجاد کرده باشد، بیمار نیاز به درمان بیشتری دارد.

بیشتر بدانید: رژیم آب درمانی

برداشتن خال گوشتی

عوارض خال گوشتی روی گردن

بیشتر خال ها منجر به عوارض نمی شوند، اما برخی از آنها می توانند سرطانی شوند.

این به ویژه برای موارد زیر صادق است:

خال های مادرزادی – اینها خال های بزرگی هستند که افراد با آنها متولد می شوند. آنها خطر ابتلا به ملانوم بدخیم را در فرد افزایش می دهند، یک نوع تهاجمی و بالقوه کشنده از سرطان پوست.
خال هایی که در خانواده ها ظاهر می شوند – خال های آتیپیک (دیسپلاستیک) بزرگتر از حد طبیعی هستند و معمولا ارثی هستند. خطر ابتلا به ملانوم بدخیم در افراد مبتلا به خال های دیسپلاستیک بیشتر از سایر افراد است.
بسیاری از خال ها – افرادی که دارای خال های متعدد هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوم بدخیم هستند.

تشخیص خال های سرطانی

افراد، به ویژه آنهایی که دارای خال های متعدد هستند، باید به طور مرتب آنها را از نظر تغییر در اندازه، رنگ یا شکل بررسی کنند. در اکثر موارد، تغییرات خال جای نگرانی نیست، این تغییرات معمولاً به دلیل افزایش خوش خیم سلول های رنگدانه در پوست است. خوش خیم به معنای غیر سرطانی است.

هنگام مراجعه به پزشک در مورد خال، آنها از والدین می خواهند توضیح دهند که چه زمانی تغییرات را تشخیص داده اند و آیا سابقه خانوادگی خال و هرگونه عارضه وجود دارد یا خیر.

بررسی چک لیست هفت نقطه ای برای ارزیابی خال به ترتیب زیر است:

آیا خال باعث درد، خارش یا تغییر در حس می شود؟
آیا خال رنگ نامنظم دارد؟
آیا خال شکل نامنظمی دارد؟
آیا اندازه خال تغییر کرده است؟
آیا قطر خال 0.28 اینچ (7 میلی متر) است یا بیشتر؟
آیا خال تراوش می کند؟
آیا خال قرمز و متورم (التهاب) است؟
اگر تغییرات روی خال خفیف باشد، پزشک ممکن است از آن عکس بالینی بگیرد و ابعاد آن را اندازه گیری کند. از بیمار خواسته می شود که بعد از چند هفته دوباره مراجعه کند تا ببیند آیا هیچ یک از ابعاد تغییر کرده است یا خیر.

نظرات غیرفعال شده است.