حساسیت به نیش زنبور

حساسیت به نیش زنبور

نیش زنبور زخمی است که توسط زنبور عسل ایجاد می شود. زنبور عسل حشره ای بالدار است که در انتهای بدن سه قسمتی خود اندامی خاردار شکل (نیش) دارد. این بخش ها شامل سر، قفسه سینه و شکم است. زنبورها از نیش خود برای دفاع از خود و کندوی خود که خانه زنبور عسل است استفاده می کنند. نیش حاوی سم است. هنگامی که زنبور شما را نیش می زند، نیش آن از بدنش جدا می شود و در پوست شما می چسبد. سوراخ شدن نیش در پوست شما همراه با زهر زنبور عسل باعث علائمی مانند درد و تورم می شود.

ممکن است به زهر زنبور آلرژی داشته باشید که می تواند باعث واکنش آلرژیک شدید شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر زنبور شما را نیش زد و علائمی مانند مشکل در تنفس یا سرگیجه را تجربه کردید، به این معنی است که شما دچار حساسیت به نیش زنبور شده اید و باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

علائم حساسیت به نیش زنبور

نیش زنبور می تواند واکنش های مختلفی ایجاد کند، از درد و ناراحتی موقت تا یک واکنش آلرژیک شدید. داشتن یک نوع واکنش به این معنی نیست که همیشه هر بار که نیش می خورید، همان واکنش را نشان می دهید یا اینکه واکنش بعدی لزوما شدیدتر خواهد بود.

واکنش خفیف

اغلب اوقات، علائم نیش زنبور عسل جزئی هستند و عبارتند از:

  • درد سوزش فوری و شدید در محل نیش
  • جوش قرمز در ناحیه نیش
  • تورم خفیف در اطراف ناحیه نیش
  • در بیشتر افراد، تورم و درد در عرض چند ساعت از بین می رود.

واکنش متوسط

برخی از افرادی که توسط زنبور عسل یا حشره دیگری نیش می زنند، واکنش شدیدتری دارند، با علائم و نشانه هایی مانند:

  • قرمزی شدید
  • تورم در محل نیش که به تدریج در یکی دو روز بعد بزرگ می شود

واکنش‌های متوسط ​​معمولاً طی پنج تا 10 روز برطرف می‌شوند. داشتن یک واکنش متوسط ​​به این معنی نیست که دفعه بعد که دچار گزش شدید یک واکنش آلرژیک شدید خواهید داشت. اما برخی از افراد هر بار که نیش می زنند، واکنش های متوسط ​​مشابهی نشان می دهند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، با پزشک خود در مورد درمان و پیشگیری صحبت کنید، به خصوص اگر واکنش هر بار شدیدتر می شود.

واکنش آلرژیک شدید

یک واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) به نیش زنبور به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان اورژانسی دارد. درصد کمی از افرادی که توسط زنبور یا سایر حشرات نیش می زنند به سرعت دچار آنافیلاکسی می شوند. علائم و نشانه های آنافیلاکسی عبارتند از:

  • واکنش های پوستی، از جمله کهیر و خارش و برافروختگی یا رنگ پریدگی پوست
  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو و زبان
  • نبض ضعیف و تند
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • سرگیجه یا غش
  • از دست دادن هوشیاری

بیشتر بدانید: علت و درمان خال گوشتی روی گردن

آلرژی به نیش زنبور

افرادی که واکنش آلرژیک شدید به نیش زنبور دارند، در دفعه بعد که نیش می زنند، 25 تا 65 درصد احتمال آنافیلاکسی دارند. با پزشک یا متخصص آلرژی خود در مورد اقدامات پیشگیرانه صحبت کنید تا در صورت گزش مجدد از واکنش مشابه جلوگیری کنید.

نیش زنبورهای متعدد

به طور کلی، حشراتی مانند زنبورها تهاجمی نیستند و فقط برای دفاع از خود نیش می زنند. در بیشتر موارد، این منجر به یک یا شاید چند نیش می شود. در برخی موارد، فرد یک کندو یا ازدحام زنبورها را مختل می کند و چندین نیش می گیرد. برخی از انواع زنبورها – مانند زنبورهای عسل آفریقایی – بیشتر از سایر زنبورها در گروهی نیش می زنند.

اگر بیش از ده بار گزیده شوید، تجمع زهر ممکن است واکنش سمی ایجاد کند و به شما احساس بیماری بدهد. علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • سردرد
  • احساس چرخش (سرگیجه)
  • تشنج
  • تب
  • سرگیجه یا غش
  • نیش های متعدد می تواند یک اورژانس پزشکی در کودکان، سالمندان و افرادی که مشکلات قلبی یا تنفسی دارند باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد، نیش زنبور نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. در موارد شدیدتر، به مراقبت فوری نیاز خواهید داشت.

اگر واکنش جدی به نیش زنبور که حاکی از آنافیلاکسی است، دارید، حتی اگر فقط یک یا دو علامت یا علامت باشد، با خدمات اورژانس تماس بگیرید. اگر برای شما یک اتوانژکتور اپی نفرین اورژانسی تجویز شده است، فوراً طبق دستور پزشک از آن استفاده کنید.

اگر توسط زنبورها مورد حمله قرار گرفته اید و جای چندین گزیدگی دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

در موارد زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

علائم نیش زنبور در عرض چند روز از بین نمی رود
شما علائم دیگری از پاسخ آلرژیک به نیش زنبور را داشته اید.

چه نوع زنبورهایی نیش می زنند؟

زنبورها حشرات تهاجمی نیستند، اما زمانی که احساس خطر کنند می توانند نیش بزنند. فقط زنبورهای ماده می توانند نیش بزنند. بسیاری از انواع مختلف زنبورها می توانند شما را نیش بزنند. رایج ترین آنها عبارتند از:

زنبور بامبل

زنبور عسل حشره‌ای بیضی شکل و بال‌های خزدار است که عمدتاً سیاه رنگ با نوارهای زرد است. شش پایه روی قفسه سینه (بخش میانی) و دو شاخک روی سر دارد. به آرامی پرواز می کند. این گرده افشان ها در لانه هایی که معمولا در زمین هستند زندگی می کنند. زنبور عسل وقتی شما را نیش بزند نمی میرد.

زنبور عسل

زنبور عسل حشره ای باریک و پشمالو است که بدنی سیاه با نوارهای زرد کم رنگ یا خرمایی دارد. در حالی که زنبورهای عسل کوچکتر از زنبورهای بامبل هستند، همچنین دارای شش پا و دو شاخک هستند. این زنبورها در کندوهای درختان توخالی، روی شاخه ها یا در جعبه های زنبور عسل زندگی می کنند که برداشت عسل را برای کشاورزان آسان می کند.

زنبور عسل

زنبور نجار

زنبور نجار یک حشره پرنده بزرگتر است که سیاه و براق با موهای زرد در قسمت میانی خود (سینه) است. این زنبورها در چوب لانه می سازند. آنها پروازهای سریعی دارند و می توانند رفتار مرغ مگس خوار را تقلید کنند.

سایر حشرات پرنده نیز می توانند شما را نیش بزنند. مردم به راحتی زنبورها را با زنبور عسل اشتباه می گیرند. زنبورها لانه های کاغذی بزرگی می سازند که از درختان یا گوشه ساختمان ها آویزان می شوند. این حشرات همچنین می توانند در زمین لانه بسازند. یک عامل شناسایی اصلی برای جدا کردن زنبورها از زنبور عسل این است که زنبورها پشمالو هستند و زنبور عسل خز کمی دارند و بنابراین براق به نظر می رسند. زنبورها همچنین دارای شکمی مشخص و باریک، دو دسته بال هستند.

زنبورها معمولا سیاه هستند اما می توانند آبی تیره (فلزی) یا قرمز به نظر برسند.
ژاکت زرد نوعی زنبور است. آنها عمدتا سیاه هستند با نوارهای زرد روشن که به سمت نیش آنها منتهی می شود.

هورنت

هورنت نوعی زنبور است. آنها قهوه ای با راه راه های زرد و نارنجی و دارای سر زرد یا نارنجی هستند.
زنبورها، ژاکت‌های زرد و هورنت‌ها معمولاً برای محافظت از لانه‌هایشان تهاجمی هستند و اگر به آنها نزدیک شوید می‌توانند نیش بزنند. آنها نیش خاردار ندارند و می توانند چندین بار شما را نیش بزنند.

نظرات غیرفعال شده است.