بیماری تب دنگی

بیماری تب دانگی

بیماری تب دنگی یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه های آلوده به انسان منتقل می شود. حدود نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دنگی هستند و تخمین زده می‌شود که سالانه 100 تا 400 میلیون عفونت به آن مبتلا می‌شوند.
دنگی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان، بیشتر در مناطق شهری و نیمه شهری یافت می شود.
در حالی که بسیاری از عفونت های دنگی بدون علامت هستند یا فقط بیماری خفیف ایجاد می کنند، این ویروس گهگاه می تواند باعث موارد شدیدتر و حتی مرگ شود.
پیشگیری و کنترل دنگی به کنترل ناقل بستگی دارد. هیچ درمان خاصی برای دنگی وجود ندارد و تشخیص زودهنگام و دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب تا حد زیادی میزان مرگ و میر دنگی شدید را کاهش می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم این بیماری و راهکار کنترل آن بپردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بیماری تب دانگی چیست و با بدن چه می کند؟

دنگی (تب شکستگی استخوان) یک عفونت ویروسی است که از پشه ها به افراد سرایت می کند. در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری بیشتر دیده می شود.

اکثر افرادی که به دنگی مبتلا می شوند علائمی نخواهند داشت. اما برای کسانی که این کار را انجام می دهند، شایع ترین علائم تب بالا، سردرد، بدن درد، حالت تهوع و بثورات پوستی است. بیشتر آنها در عرض 1-2 هفته بهتر می شوند. برخی از افراد مبتلا به دنگی شدید هستند و نیاز به مراقبت در بیمارستان دارند.

در موارد شدید، دنگی می تواند کشنده باشد.

شما می توانید با اجتناب از نیش پشه به خصوص در طول روز خطر ابتلا به دنگی را کاهش دهید. دنگی با داروهای ضد درد درمان می شود زیرا در حال حاضر درمان خاصی وجود ندارد.

حقایق کلیدی
دنگی یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه های آلوده به انسان منتقل می شود.
حدود نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دنگی هستند و تخمین زده می‌شود که سالانه 100 تا 400 میلیون عفونت به آن مبتلا می‌شوند.
دنگی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان، بیشتر در مناطق شهری و نیمه شهری یافت می شود.
در حالی که بسیاری از عفونت های دنگی بدون علامت هستند یا فقط بیماری خفیف ایجاد می کنند، این ویروس گهگاه می تواند باعث موارد شدیدتر و حتی مرگ شود.
پیشگیری و کنترل دنگی به کنترل ناقل بستگی دارد. هیچ درمان خاصی برای دنگی/دنگی شدید وجود ندارد و تشخیص زودهنگام و دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب تا حد زیادی میزان مرگ و میر دنگی شدید را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: فیلر خط خنده

بثورات در تب دانگی

علائم دنگی

اکثر افراد مبتلا به دنگی علائم خفیف یا بدون علائم دارند و در عرض 1 تا 2 هفته بهبود می یابند. به ندرت، تب دانگ می تواند شدید باشد و منجر به مرگ شود.

علائم معمولاً 4 تا 10 روز پس از عفونت شروع می شوند و 2 تا 7 روز طول می کشند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب بالا (40 درجه سانتیگراد / 104 درجه فارنهایت)
  • سردرد شدید
  • درد پشت چشم
  • دردهای عضلانی و مفاصل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم غدد
  • کهیر.

افرادی که برای بار دوم آلوده می شوند بیشتر در معرض خطر دنگی شدید قرار دارند.

علائم دنگی شدید اغلب پس از از بین رفتن تب ظاهر می شود:

  • درد شدید شکم
  • استفراغ مداوم
  • تنفس سریع و پی در پی
  • خونریزی لثه یا بینی
  • خستگی
  • بی قراری
  • خون در استفراغ یا مدفوع
  • تشنگی شدید
  • پوست رنگ پریده و سرد
  • احساس ضعف

افراد مبتلا به این علائم شدید باید فورا تحت مراقبت قرار گیرند. پس از بهبودی، افرادی که دنگی داشته اند ممکن است برای چند هفته احساس خستگی کنند.

تشخیص و درمان بیماری تب دانگی

درمان خاصی برای دنگی وجود ندارد. تمرکز بر روی درمان علائم درد است. اکثر موارد تب دنگی را می توان در خانه با داروهای مسکن درمان کرد.

استامینوفن اغلب برای کنترل تب و درد استفاده می شود. از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین اجتناب می شود زیرا می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

برای افراد مبتلا به دنگی شدید، اغلب نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.

آیا می توانید در برابر تب دنگی مصون باشید؟

بله، پس از آلوده شدن به یک نسخه از ویروس دنگی، می توانید مصونیت داشته باشید. از آنجا که حداقل چهار نسخه (سویه) از ویروس دنگی وجود دارد، این موضوع بسیار پیچیده است.

سیستم ایمنی بدن شما ابزارهایی دارد که می تواند از آن برای تشخیص عفونت ها و بهتر شدن در مبارزه با آنها استفاده کند. همانطور که بدن شما با یک ویروس مبارزه می کند، و از طریق آنتی بادی ها شما را ایمن می کند.

بیشتر بدانید: چگونه حال خوب داشته باشیم؟

علائم تب دانگی

آنتی‌بادی‌ها برای هر مهاجم مضر بدن شما خاص هستند و مانند کلید یک قفل به آن‌ها متصل می‌شوند. آنتی بادی ها به هدف خاص خود می رسند و سیستم ایمنی شما آن را از بین می برد. هنگامی که بدن شما بداند چگونه با آن ویروس خاص مبارزه کند، بعید است که دوباره به آن مبتلا شوید.

پس از دریافت یکی از چهار سویه دنگی، دیگر نمی توانید آن را دریافت کنید. اما آنتی بادی های آن سویه کاملاً با نسخه های دیگر مطابقت ندارند. بنابراین اگر بعداً توسط نسخه دیگری از ویروس آلوده شدید، در واقع ویروس می‌تواند از این تناسب ناقص برای فریب دادن سیستم ایمنی شما استفاده کند.

سویه های مختلف می توانند از اولین سویه ای که داشتید توسط آنتی بادی گیر کرده و به داخل سلول های شما کشیده شوند، اما – به دلایلی که به طور کامل شناخته نشده اند – از بین نمی روند. سپس در داخل سلول های شما قرار می گیرد بدون اینکه سلول های شما بدانند مضر است. این باعث می‌شود که ویروس راحت‌تر شما را آلوده کند و باعث بیماری جدی‌تر در ابتلای مجدد شود.

نظرات غیرفعال شده است.