ارزش غذایی کره بادام زمینی

ارزش غذایی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یک ترکیب محبوب و منبع خوبی از پروتئین است. با این حال، می تواند برای افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، خطرناک باشد و برخی از مارک ها دارای چربی و قندهای اضافه شده بالایی هستند، بنابراین برای همه مفید نخواهد بود.

کره بادام زمینی یکی از پرطرفدارترین ترکیب ها در جهان است.

برای بسیاری از دوستداران کره بادام زمینی، طعم آن لذیذ است و بافت آن به طور شگفت انگیزی نرم است – به خصوص نحوه چسبیدن آن به سقف دهان قبل از ذوب شدن آن را به یک خوراکی جذاب برای کودکان تبدیل کرده است.

البته همه نمی توانند از بادام زمینی لذت ببرند. برخی از افراد به بادام زمینی آلرژی دارند و حتی می توانند برای درصد کمی از جمعیت کشنده باشند.

در این مقاله قصد داریم ارزش غذایی کره بادام زمینی و روش های مصرف آن بیان کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ارزش غذایی کره بادام زمینی و خواص آن

کره بادام زمینی یک ماده غذایی نسبتاً فرآوری نشده است. اساساً فقط بادام زمینی است که اغلب برشته می شود تا زمانی که به خمیر تبدیل شود.

با این حال این لزوما برای بسیاری از مارک های تجاری کره بادام زمینی صادق نیست. اینها ممکن است حاوی مواد افزودنی مختلفی باشند، مانند:

  • قند
  • روغن های گیاهی
  • چربی ترانس

و خوردن بیش از حد قند اضافه شده و چربی ترانس با شرایط مختلف سلامتی مانند بیماری قلبی مرتبط است.

دو قاشق غذاخوری (32 گرم) کره بادام زمینی طبیعی شامل:

  • کالری: 190
  • پروتئین: 8 گرم
  • چربی: 16 گرم
  • کربوهیدرات: 7 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • شکر: 1 گرم

کره بادام زمینی منبع خوبی از:

  • ویتامین E
  • نیاسین (ویتامین B3)
  • منگنز
  • ویتامین B6
  • منیزیم

کره بادام زمینی منبع خوبی از مس است، ماده معدنی که به حفظ سلامت استخوان، عملکرد سیستم ایمنی و عروق خونی ما کمک می کند.مصرف مس کافی در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری قلبی را کاهش دهد.

به جای خرید غذاهای فرآوری شده با چندین ماده اضافه شده، کره بادام زمینی را انتخاب کنید که فقط بادام زمینی و شاید کمی نمک به عنوان مواد تشکیل دهنده آن باشد.

بیشتر بدانید: حساسیت به نیش زنبور

روش های مصرف کره بادام زمینی

منبع پروتئین خوبی است

کره بادام زمینی یک منبع انرژی نسبتا متعادل است که هر سه درشت مغذی اصلی را تامین می کند.

اگرچه کره بادام زمینی نسبتاً غنی از پروتئین است، اما اسید آمینه ضروری متیونین آن کم است.

بادام زمینی از خانواده حبوبات است که شامل لوبیا، نخود و عدس نیز می شود. پروتئین حبوبات در مقایسه با پروتئین حیوانی از نظر متیونین و سیستئین بسیار کمتر است.

کمبود متیونین معمولاً با کمبود کلی پروتئین یا بیماری های خاص همراه است. کمبود متیونین برای افرادی که به طور کلی از سلامت خوبی برخوردار هستند بسیار نادر است.

کربوهیدرات کم

کره بادام زمینی خالص تنها حاوی 20 درصد کربوهیدرات است که آن را برای یک رژیم کم کربوهیدرات مناسب می کند.

همچنین باعث افزایش بسیار کم قند خون می شود و آن را گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می کند.

یک بررسی بزرگ از هشت مطالعه نشان داد که خوردن کره بادام زمینی به طور منظم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در دراز مدت مربوط است.

این فواید تا حدی به اسید اولئیک، یکی از چربی های اصلی بادام زمینی نسبت داده شده است. آنتی اکسیدان ها نیز ممکن است در این زمینه موثر باشند.

فواید کره بادام زمینی باتوجه به ارزش غذایی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی منبع غلیظی از مواد مغذی است که ممکن است فواید سلامتی بالقوه ای را ارائه دهد. یک مطالعه نشان داد که خوردن روزانه بادام زمینی می‌تواند خطر کلی مرگ را تا ۲۱ درصد کاهش دهد و بروز بیماری‌های قلبی را تا ۳۸ درصد کاهش دهد.

آیا کره بادام زمینی برای شما مفید است؟

مصرف به اندازه ی کره بادام زمینی برای شما مفید است و فواید زیر را به همراه دارد:

بهبود سلامت قلب

یکی از چربی های اصلی کره بادام زمینی اسید اولئیک است. وقتی اسید اولئیک جایگزین سایر چربی ها در رژیم غذایی شما شود، به حفظ کلسترول خوب، قند خون و فشار خون کمک می کند. مدیریت این سطوح در بدن می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

کره بادام زمینی همچنین حاوی اسید چرب امگا 6 است. این اسید چرب باعث کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می شود. علاوه بر این، بادام زمینی منبع طبیعی آرژنین است، اسید آمینه ای که ممکن است با بهبود عملکرد عروق خونی، از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

اسید اولئیک همچنین مقاومت به انسولین بدن را کاهش می دهد، وضعیتی که قند خون شما را بالا می برد و منجر به دیابت می شود. تحقیقات نشان می دهد که محتوای امگا 6 کره بادام زمینی نیز ممکن است همین اثر را داشته باشد.

آیا کره بادام زمینی فاقد گلوتن است؟

بادام زمینی و کره بادام زمینی هر دو در اشکال طبیعی خود فاقد گلوتن هستند. اکثر مارک های کره بادام زمینی در فروشگاه های مواد غذایی نیز فاقد گلوتن هستند. اما ممکن است چند برند وجود داشته باشند که مواد دیگری حاوی گلوتن را اضافه کنند. این به ویژه در کره بادام زمینی فرآوری شده بیشتر صادق است.

اگرچه معمول نیست، اما هنوز مهم است که قبل از خرید کره بادام زمینی، برچسب آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که روی بسته بندی نوشته شده است بدون گلوتن.

برخی از مارک های تولید کننده کره بادام زمینی می توانند اقلام دیگری نیز تولید کنند که گندم را فرآوری می کنند. اگر چنین است، باید برچسب روی شیشه وجود داشته باشد. مراقب این برچسب‌ها نیز باشید تا در صورت ابتلا به بیماری سلیاک از مصرف آن خودداری کنید

آیا کره بادام زمینی وگان است؟

بله، کره بادام زمینی نیز گیاهی است. اما گاهی اوقات، برخی از انواع عسل اضافه می کنند که باعث می شود آن را گیاهی نباشد. اما این بسیار نادر است.

روش خوردن کره بادام زمینی با نان تست

ماندگاری کره بادام زمینی چقدر است؟

برای ماندگاری طولانی مدت کره بادام زمینی، حتما آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. آن را زیر نور مستقیم یا هر چیزی که گرما ایجاد می کند نگه ندارید.

ماندگاری کره بادام زمینی به شرایط آن بستگی دارد:

کره بادام زمینی باز نشده می تواند 6 تا 9 ماه دوام بیاورد
کره بادام زمینی که باز شده می تواند 2 تا 3 ماه در دمای اتاق بماند (یا 6 تا 9 ماه بعد در یخچال بماند)

نظرات غیرفعال شده است.